Nincs más választásunk - Ilyen ruhákat kell hordanunk a jövőben

Hogy fér össze a fast fashion a fenntartható divattal? Napjainkban egyre több világmárka és divatcég foglalkozik ezzel a kérdéssel, és a gyártás során egyre fontosabb szempottá válik a környezettudatosság is. A technológia fejlődésével új anyagokból állítják elő a ruhadarabokat, és a különböző módszerek segítségével nemcsak ruháink kelnek új életre, de a természetben megtalálható matériák is beépülnek a vegán divat koncepciójába.

Vajon hova kerül évente az a 20 ezer tonnányi ruha, melyet a H&M üzletei gyűjtenek össze világszinten a fenntartható divat jegyében? Hogyan lesz az ananászlevélből ezüst színű bőrdzseki? Vagy az algából papucs? A kérdésekre Dévényi Patrícia, a világcég magyarországi kommunikációs managere adta meg a választ, és beavatott a fast fashion termékek és a fenntartható divat fúziójába.

Néhány éve ruhagyűjtő tárolókat helyeztetek el világszerte az üzletekben. Mennyire ismerik az emberek ennek a szolgáltatásnak a lehetőségét?

Jópár éve minden üzletünkben van ilyen doboz szerte a világon. Évről évre egyre többen hozzák ide a megunt, kiselejtezett ruháikat, és örömmel konstatálják, hogy ez egy állandó jellegű szolgáltatás, amit bárki igénybe vehet. Egy zacskónyi ruháért egy ötszáz forintos kupont adunk, melyet bármikor felhasználhatnak, bármelyik üzletünkben. Tavaly húszezer tonna használt ruhát gyűjtöttünk össze a világon, és ez 16%-al több mint egy évvel korábban. Ez a mennyiség körülbelül annyi, mint 103 millió(!) póló, ami egyébként a szemétben landolt volna.

Mi lesz a sorsa a leadott, ruhákkal teli zacskóknak?

A vásárlóink által leadott ruhákat egy német cégnek, az I:CO-nak a segítségével szortírozzuk. A csoportosítás a rewear-reuse-recycle (újrahasználat-újra-felhasználás és újrahasznosítás) hármasra épül: az első kategóriába azok a ruhák kerülnek, melyek még hordható állapotban vannak. Ezeket használtruha-boltoknak adja a cég. A második kategóriába azok a darabok kerülnek, melyeknek az anyaga még olyan állapotban van, hogy fel tudjuk használni új anyagok készítéséhez. A Conscious címkével ellátott darabjainkban például ilyen anyagok is vannak. A harmadik kategóriába azok a ruhák kerülnek, melyeket más iparágakban tudnak hasznosítani, mint amilyen például az autóipar, ahol szigetelőanyaként használják fel.

A kollekciókban milyen újrahasznosított anyagokkal dolgoztok?

A Conscious Exlusive kapszulakollekciónkban minden darabhoz újrahasznosított vagy organikus anyagokat használunk. Ehhez a kollekcióhoz kapcsolódóan minden évben kifejlesztünk egy új anyagot a ruhákhoz vagy kiegészítőkhöz. Ilyen volt pár éve a Denimite, egy farmer hulladékból készült anyag, melyet gyantával kevertünk, így egy márványos műanyagszerű anyagot kaptunk, amiből csodálatos ékszereket gyártottunk. De használtunk újrahasznosított üveget is, melyekből gyöngyök készültek a ruhákra. Két évvel ezelőtt egy Bionic nevű, tüll-szerű anyagot használtunk az egyik ruhánkhoz, egy meseszép estélyihez, melynek minden egyes darabja 80 darab PET-palackból készült. Az idei kollekció különlegessége a Piñatex volt, egy bőrszerű anyag, melyet ananászlevélből készítenek. De nemcsak a kapszulakollekcióink, hanem immár a tavaszi kollekciónk is újrahasznosított anyagokból készült. Ezzel szeretnénk megmutatni a vásárlóknak, hogy elérhető áron is lehet tudatosan vásárolni.

Az utóbbi években az organikus anyagokból készült ruhák is fókuszba kerültek. Miként képzeljünk el egy ilyen darabot?

Az előbb említett kollekció másik különlegessége az Orange Fiber nevű aranyszál, amit a citruslevek készítése során keletkező melléktermékekből, azaz a gyümölcsök héjából készítetenek, ezt szőttük egy csodálatos felsőbe. Volt egy olyan papucsunk is, melynek a talpa algahabból készült. Mivel gyakori probléma az édesvizekben elszaporodó alga – ami nem tesz jót az állatvilágnak – ezért ezt az algát használtuk fel, ezáltal megtisztítva a problémás édesvizeket. Egy pár ilyen papucs elkészítéséhez annyi algát használtunk fel, amellyel 112 liter tiszta víz került vissza a természetbe. De persze ezek különlegességek egyelőre, az organikus anyagok, amiket gyakran használunk jelenleg alapvetően az organikus pamut, a lyocell és lenszövet.

Több terméketeken is olvasható, hogy fenntartható forrásból való pamutból készült. Ez mit jelent pontosan?

Termékeink nagy része pamutból készül, de nem mindegy, hogy a gyapotot, milyen körülmények közt termesztik. Mivel nagyon vízigényes növény, kiemelkedően fontosnak tartjuk, hogy beszállítóink fenntartható módon termesszék. 2018-ban az általunk használt pamutnak 95%-a már ilyen fenntartható forrásból származott, jövőre pedig az a tervünk, hogy 100%-ig áttérünk a fenntartható pamutra. Jelenleg három féle módszerrel lehet így anyagot előállítani: az egyik a biopamut, amihez nem használnak rovarirtó-és növényvédőszereket. Van az újrahasznosított pamut, amiről korábban beszéltem (reuse), és van a BCI ( Better Cotton Initiative), azaz a Jobb Pamut Kezdeményezés. Ez támogatja és edukálja a gyapottermesztőket azzal kapcsolatosan, hogy hogyan tudnak minél kevesebb környezetterheléssel, azaz például kevesebb vízfelhasználással gyapotot termeszteni.

A ruhák mellett évente több millió pár cipőtől is megválnak az emberek. A lábbelik újrahasznosítására is figyeltek?

Világszinten mi és az I:CO is rengeteget invesztálunk a kutatás-fejlesztésbe, hogy megpróbáljunk minél több olyan technológiát kialakítani, melyekben még több ruhát újra tudunk hasznosítani. Az utóbbi évek egyik nagy dilemmája a cipők újrahasznosítása volt, mivel azok több, és bonyolultabb összetevőből állnak. Néhány hete azonban egy varsói konferencián vettem részt, ahol az I:CO cég vezetője elmesélte, hogy már van egy olyan tesztgépük, ami a cipőket alkotóelemeire tudja szétszedni, és bizonyos részeket újra tudnak hasznosítani. Most erre fókuszálnak.

A fast fashion cégekre általában jellemző a túltermelés és az olcsó munkaerő is. Hogyan lehet egyensúlyban tartani a fenntarthatóság elveit a piaci verseny elvárásaival?

A világ vezető vállalatainak muszáj megtalálni az egyensúlyt, hogy hogy szolgálja ki a vásárlók igényeit, emellett azonban ne terhelje túl a környezetet, sem pedig az embereket. Amellett, hogy igyekszünk folyamatosan új és divatos darabokat kínálni a vásárlóinknak, nagy hangsúlyt fektetnünk a fenntarthatóságra is. Arra szeretnénk ösztönözni az embereket hogy ne ész nélkül vásároljanak. Nem az a cél, hogy mindenki halmozza a ruhákat, és minden nap betérjen hozzánk és vegyen valamit. Szeretnénk, ha az emberek a fenntartható életmódot a ruhavásárlási szokásaikba is beépítenék.

Mi lesz a sorsa annak a sok új ruhának, mely nem fogy el egy szezon alatt?

Ennek sokféle megoldása van: az egyik az időszakos leárazás, itt igyekszünk a bentragadt darabokat kiárusítani. Vannak azonban olyan klasszikus darabok, melyeket raktárban tárolunk és a következő szezonban ugyanúgy kitesszük, illetve országon belül az üzletek között, valamint országok közt is szoktuk az árukat mozgatni, hisz ne felejtsük el, hogy a világ egyik felén, amikor tél van, a másikon nyár. Így mindig szükség van mindkét szezon kollekcióira. Továbbá ott van a webshop, ami kiválóan alkalmas arra, hogy a világ bármelyik pontján értékesítsük a ruhákat- évszaktól függetlenül.

Idén már a nádszálvékony modellek mellett, az átlagos testalkat is szerepet kapott a kampányaitokban. Nem volt kockázatos ezt bevállalni?

Ha felmegy valaki a webshopunkra láthatja, hogy nincsenek retusálva a modelljeink, és az idei fürdőruháink egy részét is plus-size modelleken mutattuk be. Hiszen mindenkin lehet egy kis felesleg, terhességi csík, narancsbőr, tetoválás, anyajegyek, sebhely, bármi, ami eltér az úgynevezett tökéletestől vagy szépségideáltól. Azonban mi hisszük, hogy ezek az apró eltérések, „szépséghibák” tesznek mindenkit különlegesség és egyedivé. Nem akarjuk erősíteni a tökéletes női testre épített trendeket, mert ez nagyon negatív irányba viszi az emberek saját magukról alkotott képét. Kiemelten odafigyelünk erre, és azt hiszem ebben is úttörők vagyunk. Mivel svéd cég vagyunk, ők pedig alapvetően egy rendkívül nyitott és elfogadó nemzet, ez a szellemiség az egész vállalatot, a kampányainkat is áthatja, sőt, a kollégáink is ilyen szellemiségűek.

Minden évben világhírű tervezők is készítenek kollekciót a márkának. Magyar dizájnerekkel még nem terveztek együtt dolgozni?

Nagyon jó lenne, és évek óta álmodozunk erről, de egyelőre központilag döntik el, hogy mely dizájnerrel készítünk közös kollekciót, és alapvetően a globális kampányokra fókuszálunk. Emellett pedig fontos az, hogy következetesen kommunikáljunk, ugyanazt az üzenetet közvetítsük a vásárók felé minden országban. A cég ilyen szempontból nagyon globálisan gondolkozik, vannak persze lokális kezdeményezések is, de az inkább a nagyobb piacokon. Az, hogy nálunk legyen egy ilyen együttműködés, szerintem még várat magára. De a legutóbbi, az UNICEF-fel létrejött együttműködésünk is azt mutatja, hogy van igény a helyi kezdeményezésekre.

A műsorvezető őszintén beszélt az újrakezdésről.

Fotók:H&M

Oldalak

Szólj hozzá Te is!