Vitamin ABC: B6-vitamin

Egy felmérés szerint a nők fele nem jut hozzá a napi ajánlott mennyiségű B6-vitaminokhoz, sőt ez az arány a fogamzásgátlót szedő hölgyeknél még magasabb. Cikkünkből megtudhatod, hogy mire is jó a pyridoxinként is ismert B6-vitamin.

A B6-vitamin vízben oldódó vitamin. Az emésztés után 8 órán belül kiürülő vitaminnak erőteljes görcsoldó és hányinger csillapító hatása van.

A B6-vitaminnak többek között az aminosavak és az esszenciális zsírsavak anyagcseréjében van fontos feladata. Már kisebb mértékű hiánya is növeli a szervezetben a homocisztein szintet, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát növeli.

Súlyos hiánya esetén a tünetek között szerepelnek a bőrbetegségek, melyek főként dematitis és acne formájában jelennek meg. Az idegrendszerre is hatással van, ezért az egyéb tünetek mellett álmatlanságot és depressziót is okozhat, sőt esetenként görcsrohamok is jelezhetik hiányát. Mérsékli a szájszárazságot és a vizeletürítési problémákat, amelyeket a betegeknél leggyakrabban a triciklikus antidepresszánsok szedése okoz .

Már napi 1,5-2 mg B6-vitamin is elegendő a hiánytünetek elkerüléséhez.Napi 2-10 g-os adagokban ideggyógyászati rendellenességeket okozhat. A B6-vitamin túladagolásának esetleges tünetei az éjszakai nyugtalanság és az élénk álmok. Megnő a B6-vitamin szükségletünk, ha nagy fehérjetartalmú étrendet folytatunk. Nélkülözhetetlen az ellenanyagok és a vörös vértestek képzéséhez. A bélbaktériumok által szintetizált B6-vitamin kell ahhoz, hogy a B12-vitamin felszívódjék, valamint szükséges a sósav képzéséhez.

Élelmiszerek amikben megtalálható
élesztő, teljes kiőrlésű gabonák, rizs, banán, velő, cékla, máj, borjú, csirke, fokhagyma, sonka, hal, tojás, tej, búzacsíra, zab, zöldségek

Mire hat
bőr, idegrendszer, vér, izmok, anyagcsere folyamatok, hányinger és görcsök ellen

Hiánytünetek
emésztési zavarok, vérszegénység, bőrkiütés, pattanás, izomgörcsök, idegesség, depresszió, vesekő

 

Oldalak