Erre figyelj leginkább, ha diétázni kezdesz - A gasztroenterológus tanácsai

Rengeteg diétás tippel és mintaétrenddel találkozhatunk a magazinokban és az interneten. De mit mond az orvos arról, hogyan érdemes nekifogni az életmódváltásnak?

Egészséges életmód

Ha kétségeid vannak az egészséges életmód első lépéseit illetően, vagy elkezdtél egy diétát, de valahogy mégsem a kívánt eredményt érted el, lehet, hogy nem a megfelelő utat választottad. Dr. Beró Mariann gasztroenterológus válaszol a legfontosabb kérdésekre, amit tudnod kell, ha hosszú, egészséges életet szeretnél élni. A szakértővel a Fitbalance rendezvényen pedig személyesen is találkozhatsz!

Fitbalance - A Magyar Sport Fesztiválja

A 2019-ben megújult Fitbalance-on a legnagyobb nevű trénerek gondoskodnak arról, hogy megmozgassák azokat, akik kilátogatnak a Magyar Sport Fesztiváljára, május 4-én a Papp László Sportarénába. A számos látványosság és szolgáltatás mellett rengeteg sportág kipróbálására nyílik lehetőségük a vendégeknek. Idén külön női, sportfashion és gasztro zónával is várják az érdeklődöket, itt a szakemberek tanácsadással segítenek a hozzájuk fordulóknak.

Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a www.fitbalance.hu oldalon tudsz!

Milyen témában várja majd az érdeklődőket a Fitbalance rendezvényen, milyen ismeretterjesztő programmal készül?

A szervezők felkértek, hogy tartsak beszélgetést a különböző ételintolerancia, mint a laktóz- és gluténérzékenység témájában, valamint a legújabb diéták veszélyeire is szeretném felhívni majd a figyelmet. Nagy örömmel fogadtam el ezt a lehetőséget, mert úgy gondolom, hogy az életmód megváltoztatásával lehet leginkább egy hozzám forduló beteg életét is minél teljesebbé és egészségesebbé tenni, minél kevesebb gyógyszerrel, vagy külső bevatkozással javulásokat elérni. A mozgásról és a helyes táplálkozásról a rendelőmben is mindennap szó esik, ezért örülök, hogy most erről a témáról nagyobb közönség előtt is beszélhetek majd.

Milyen problémákkal, panaszokkal keresik fel a leggyakrabban?

Szakterületemből adódóan elsődlegesen mindenféle hasi problémával megkeresnek, de nagyon sok olyan páciens van, aki más szakterületről érkezik már hozzám. Bőrproblémákkal, fül-orr-gégészeti problémákkal, de akár fogászatról is küldenek betegeket gasztroenterológushoz, akik nem feltétlenül hasi panaszokkal küzdenek, azonban mégis kiderül, hogy az emésztőrendszerben lehet a gond.

Mit tapasztal, mik a legnagyobb diétatrendek napjainkban, és mi a véleménye ezekről?

Jelen pillanatban a keto diéta hódítja a legnagyobb teret. Az elmúlt években alapvetően a szénhidrát-megszorításokról szóló diéták a leggyakoribbak, és ezek úgy gondolom, hogy minden évben vissza fognak térni. Néhány éve az atkins diéta is hasonló volt. Összességében viszont erről az a véleményem, hogy ez nincs rendjén. Főleg akkor, ha emellett aktív sportot is végzünk. A Fitbalance rendezvény is arról szól, hogy bizonyos testmozgáshoz a megfelelő táplálkozást kell választani. Aki rendszeresen mozog, annak az étrendjében a szénhidrátnak nagyon is helye van. Fontos továbbá, hogy mi a cél: valaki fogyni, valaki izmosodni szeretne vagy csinosodni akar egy kicsit. Ezt mindenképp tisztáznia kell magában. Az adott célokhoz, korosztályokhoz adódóan a szénhidrátnak ott kell lennie a táplálkozásban, egyénre szabott mennyiségben.

Milyen veszélyei lehet annak, ha valaki nem a számára megfelelő diétákkal próbálkozik?

Számtalan veszélye lehet. Az egyik legfontosabb, hogy ha a szervezetnek nem áll elengendő energia a rendelkezésére. A szénhidrát egy rövidtávú energia, amit éget a szervezet. Erre mindenképpen szükség van, és az edzés előtti-utáni időszakban ott kell lennie a táplálkozásban. Ha ezek nincsenek megfelelő mennyiségben a szervezetben, akkor az anyagcsere sérülni fog. Persze látványosan elindul a zsír bontása, megindul a fogyás, de az biztos, hogy a fehérje típusú anyagokat és az izomzatot is el fogja kezdeni bontani a szervezet, ami egy idő után általános legyengültséggel, fáradtsággal jár, az immunrendszerünk legyengül, és sokkal fogékonyabbak leszünk a betegségekre. Furcsa dolgokat tud ilyenkor a szervezet produkálni, arról nem is beszélve, hogy az anyagcsere lelassul, és a kezdeti látványos fogyás meg fog állni. Így ha az illető alig eszik, mégsem fogy, az emiatt lesz.

Sokakban inkább csak egy fellángolás bizonyos diétákat követni, mik a leggyakoribb buktatók, ami miatt nem tudja valaki hosszú távon tartani magát az elhatározásához?

Azt gondolom, hogy ezeket a kampánydiétákat, a nagyon szélsőséges diétákat nem lehet tartósan fenntartani. A szervezetben káros változások alakulnak ki, és előbb-utóbb ezt az illető is meg fogja érezni. Ettől a csalódottságtól az ember sokszor átesik a ló túloldalára. Ahhoz, hogy ez hosszútávú legyen, el kell kicsit mélyedni az egészséges életmódban. Ezt persze nem mindenki tudja saját maga elsajátítani, de erre vannak az ebben segítséget nyújtó szakemberek. Egy edzéssel is kiegészített életmód ugyanis rögtön egy személyre szabott étrendet kíván majd, fontos, hogy segítséget kérjünk, és a számunkra fenntartható módszert együtt határozzuk meg.

Mi lehet akkor a hosszútávú siker titka?

A hosszútávú siker titka, hogy megértsük: mindenre szükségünk van, köztük a különböző zsiradékokra, fehérjékre, szénhidrátra és a megfelelő mértékű folyadékra, vitaminokra. Az egysíkú diéták mindig valamilyen hiányt fognak okozni a szervezetben. Lényeg a sokszínű táplálkozás és nem kell radikálisan kizárni semmit. Napi aktivitásunkhoz, ritmusunkhoz tökéletesen ki lehet alakítani azt a diétát, ami számunkra szükséges. Az alapokat egyébként nagyon jól el lehet sajátítani az internet világából, akit ez érdekel, el tud indulni és tud tájékozódni. A különféle receptek, közösségi oldalak és olyan rendezvények, mint a Fitbalance, ebben nagy segítségünkre lehetnek.

Aki azt gondolná, hogy a gyönyörű exmodellnek sosem volt problémája a súlyával, az nagyon téved.

Leadfoto és fotó: 123rf.com

Oldalak

Szólj hozzá Te is!