Egészség

A nap hatásai a bőrre: ezekkel számolhatunk hosszú- és rövid távon

A nyár szinte mindenkinek egyet jelent a nyaralással, a strandolással és persze a napbarnított színnel. Ezzel persze nincs is semmi gond, hiszen természetes, hogy ezekre vágyunk olyankor, amikor ki tudunk szakadni a légkondicionált irodából vagy a forró városi utcákról.

Ma már más hatások érnek

Szokták mondani, hogy „ez a nap, már nem az a nap” – és ebben tényleg van valami. Egészen más hatásoknak tesszük ki ma a bőrünket, amikor napra megyünk, mint néhány évvel ezelőtt. Ezekkel a hatásokkal pedig egyrészt neked is érdemes tisztában lenned, hiszen nem elhanyagolható következményeik lehetnek. Másrészt tenned is kell ellenük, hogy a bőröd sokáig egészséges és ragyogó maradhasson.

A nap hatásai a bőrre

Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy a természetes napfénynek több sugártípusa van: az UV-A, az UV-B és az UV-C. A köztük lévő különbségeket azonban kevesebben ismerik – ahhoz viszont, hogy megértsük a hatásaikat, ezeket is érdemes tudni.

fényvédő krém arcra naptej testre

Nos, az UV-C-ről kevesebbet hallhatunk, ezt ugyanis javarészt kiszűri az ózonréteg, így nem éri el a föld felszínét. Az UV-A sugarak hullámhossza nyúl el a legmesszebbre, így a bőrben is ez juthat el a legalsóbb rétegekig, leégni viszont nem tudunk tőle – ugyanakkor hatalmas károkat okozhat. Ráadásul ezt teszi ki a földre jutó ultraibolya sugarak 95%-át. Az UV-B-nek lehetünk hálásak a barna bőrszínért, de fontos kiemelni, hogy ez sem teljesen veszélytelen. Mindössze a sugarak 5%-a tartozik ebbe a csoportba.

Nézzük tehát, hogy melyek azok a káros UV-hatások, amelyek miatt ma már szinte tilos kimenned az utcára fényvédő arckrém vagy naptej nélkül!

Rövidtávú hatások

Egy-egy nyaralás vagy hosszabb strandolás alatt szinte már mindenki tapasztalhatta, hogy milyen leégni a napon – nem véletlen, hogy ez a legszélesebb körben ismert napártalom. Ezért alapvetően a már fent említett hosszú hullámú UV-B sugarak a felelősek. Ha leégsz, akkor tapasztalhatsz némi bőrpírt, de extrémebb esetekben akár fel is hólyagosodhat a bőrfelszín. Emellett jelentkezhet fejfájás és hányinger is, pláne, ha napszúrást vagy akár hőgutát kapsz a túl sok napozás miatt. Amennyiben ezek a tünetek hosszú távon is fennmaradnak és jelentős fájdalommal járnak, mindenképpen fordulj szakemberhez!

Hosszútávú hatások

Ezek akkor jelentkezhetnek, ha a napégés hosszabb időn keresztül, rendszeresen megismétlődik. Ilyenkor már számolnod kell a komolyabb tünetekkel is, amelyeket elsősorban az UV-A sugarak okoznak. Az egyik a bőröregedés, hiszen a sugarak hatására a kollagén- és az elasztinrostok is károsodnak, így megjelenhetnek a nem kívánt ráncok. Pigmentációs rendellenességeket is tapasztalhatsz az egész testeden, extrém esetben pedig bőrrák is kialakulhat, melynek leggyakoribb formája a melanoma. De említhetjük még a szemek károsodását is, az UV-A ugyanis szürkehályoghoz vezethet.

Mit tehetünk ellene?

Szokták volt mondani, hogy a legjobb védekezés a támadás, ám ez itt nem igaz: a legjobb védekezés a megelőzés. Biztosan sokszor hallottad már, de nem lehet elégszer hangsúlyozni: kerüld a közvetlen napot délelőtt 11 óra és délután 3 között, ugyanis ilyenkor a legagresszívebbek a sugarak!

De nem lehet elégszer elmondani azt sem, mennyire fontos a napvédelem: rendszeresen használj fényvédő arckrémet, a tested többi részén pedig naptejet! Ezzel nemcsak hidratálod a bőrt, de megvéded a káros hatásoktól is. Itt megjegyezzük, hogy ez nyáron kiemelten fontos, ám a sugarak az év többi szakában sem pihennek, így a legjobb, ha mindennap használod őket. És ha már védelem, az igazán forró napokon viselj napszemüveget, sapkát, vállkendőt, vagy akár vigyél magaddal egy esernyőt!

fenyvedő krémek nap ellen uv sugarak

Az ultraibolya sugarak kellemetlen vonzatait megelőzendő, szedhetünk vitaminokat is – itt elsősorban olyanokra érdemes gondolnunk, amelyek antioxidáns hatással és sejtmegújító képességgel rendelkeznek. A D-vitamint megkapjuk a naptól, de jó ötlet pótolni az A-vitamint, ami segíti a leégett bőr regenerálódását és megelőzi a szem károsodását. Hasznos az E-vitamin is, ami a szabadgyökök és toxinok ellen lép fel, a C-vitamin pedig mindeközben erősíti az immunrendszert.

Mire figyeljünk még nyáron?

Most, hogy a káros UV-sugarak elleni védekezést kiveséztük, teszünk néhány említést arról is, mi mindenre kell még odafigyelni a forró hónapokban. A napvédelem mellett a legfontosabb talán a hidratálás: a napi vízbevitel mennyiségét nyugodtan emeld meg 3-3,5 literre! Emellett fogyassz könnyebb fogásokat, friss gyümölcsöket és zöldségeket és kerüld a káros szokásokat, például a dohányzást és az alkoholt. Ha így cselekszel, akkor nemcsak a bőröd, hanem az egész tested egészségéért és jóllétéért sokat tehetsz.

Fotó: Pexels /Mikhail Nilov/

Oldalak

Egészség
Sztárok
Fésűs Nelly lánya, Horváth Csenge egyre jobban hasonlít édesanyjára, még az is meglehet, hogy az utcán testvéreknek nézik a dögös édesanyát és gyönyörű lányát.
Lifestyle
A csoki már nem menő, idén a húsvéti nyuszi gyerekkönyvet is hoz!
Fashion&Beauty
A híresség Szabadságot a mellbimbóknak (Free the nipple) mozgalomhoz csatlakozott provokatív fotójával.