F-, H-, P-vitamin? Íme, a kevéssé ismert vitaminfajták

A mindenki által jól ismert C vagy D-vitamin forrásai már nem okoznak nagy fejtörést, viszont akadnak olyan vitaminfajták, amiket kevesebbet emlegetünk. Pedig egészségünk megőrzéséhez ezekre is szükség van. Nézzük mire jó a P-, az F- vagy a H-vitamin!

F-vitamin
Lényegében a telítetlen zsírsavak rejtőznek az F betű mögött.Az F-vitamin olyan zsírsavakat tartalmaz, amiket a szervezet nem tud előállítani, ezért fontos, hogy – elsősorban - táplálék formájában hozzájussunk. Ezeknek a zsírsavaknak két csoportja létezik, amikről már talán többet hallottunk: az omega-3 és az omega-6 zsírsavak. Ezek leginkább a különböző magvakban fordulnak elő, mint a mogyoró, dió, napraforgómag, szőlőmag, kukorica. De akik szeretik a halat, szintén sok F-vitaminnal jutalmazzák a szervezetüket. Eme vitamin feladatköre rendkívül széleskörű, segíti a szövetek regenerálódását, tehát jóvoltából hamarabb gyógyulnak a sebek, akadályozza a koleszterin felhalmozódását, gyorsítja az anyagcserét. De a száraz bőr elkerése végett is ajánlatos némi F-vitamin kúra, hiánya esetén könnyen előfordulhat ekcéma, vagy megjelenhetnek a rettegett pattanások is.

H-vitamin
Becenevén biotin. Az anyagcsere folyamatban játszik fontos szerepet ez a virtamin, a női szépség megtartásához létfontosságú, ugyanis a bőr, haj és a köröm épségét felügyeli. Hiánya esetén előfordulhat a szőrzet kihullása, és bár bizonyos helyeken nem hiányozna a prémes felület, de sajnos a szőrzethez ugye a haj is hozzátartozik – annak hiányát már kevésbé vennénk szívesen. A H-vitamin segíti a cukor felhasználását – szintén nem rossz dolog, még akár a cukorbetegség ellen is hatékony fegyver lehet. Ha nem jut megfelelő mennyiségű H-vitaminhoz a szervezet, csökkenhet a nemi vágy, előfordulhat étvágytalanság és némi depressziós hangulat. H-vitaminban gazdag a máj, vese, de aki nem szereti a belsőségeket, aggodalomra semmi ok, a tojássárgájában, vagy a karfiolban is fellelhető a biotin.

P-vitamin
Alias rutin. A C-vitamin társa, avagy kísérője, többnyire ugyanazokban az ételekben fordul elő. Női szempontból szintén fontos vitamin, ugyanis az öregedést gátló folyamatokban vesz részt, tehát érdemes adagolni a P-vitamint, hátha húsznak nézünk ki majd ötven évesen is. De legalábbis pár évet talán letagadhatunk, az sosem jön rosszul. A koleszterin megfelelő szinten tartásához, illetve még herpesz kezelésére is nagyon jó. A gyümölcsökben, zöldségekben található legnagyobb arányban: áfonyában, citrusfélékben, paradicsomban, paprikában.

Oldalak

Szólj hozzá Te is!