Édes élet cukor nélkül - De mit együnk helyette?

Nemcsak a fogyókúrázóknak érdemes odafigyelniük arra, hogy mennyi cukrot fogyasztanak, hanem az egészséges életmód híveinek is komoly dilemmát okozhat, mivel pótolják az édes ízt egyes ételekből. Szerencsére számos alternatíva létezik már arra, hogyan édesítsünk fehér cukor nélkül, s hogy melyek ezek, cikkünkből megtudhatod.

Méz

A mézzel kapcsolatban sajnos rengeteg tévhit él a köztudatban, pedig az igazat megvallva az egyik legjobb választás, ha egészségesebb életmódot szeretnénk folytatni és inkább a természetes megoldásokat kedveljük. A 80%-ban szőlő- valamint gyümölcscukrot tartalmazó méz vértisztító hatásáról is ismert, segít leküzdeni a betegségeket, valamint a baktérium okozta nyavalyákat, mindemellett pedig többféle vitamint tartalmaz és ásványi anyagokban is bővelkedik. Akik eddig azért tartottak a méz használatától, mert attól féltek, hogy hizlal, most megnyugodhatnak: a méz gyümölcscukra és szőlőcukra ugyanis nem zsírrá alakul a szervezetünkben, így nem hízunk el tőle.

Fruktóz

A fruktózt a nádcukor elbontásával hozzák létre, jellemzően ipari felhasználású, főként szörpök, lekvárok gyógyszerek édesítésére használják. A fruktózt, vagy más néven gyümölcscukrot a cukorbetegek is fogyaszthatják (napi maximum 30 grammot), hiszen a vércukorszintet lassan emeli meg. Édességét tekintve körülbelül másfélszer édesebb, mint a répacukor, így kevesebbet is kell belőle használni. Használhatjuk sütéshez, főzéshez, szinte teljesen cukor ízű, mellékíztől pedig egyáltalán nem kell tartanunk.

Nyírfacukor/Xilit

Manapság a nyírfacukor az aranykorát éli, több cukrászda is büszkén hirdeti, hogy tartanak nyírfacukorral készült édességeket. A xilit hatalmas előnye, hogy szintén nincs mellékíze, a sütés-főzés során pedig nem kell nagy figyelmet fordítanunk az adagolásra, hiszen azonos mennyiség kell belőle, mint a sima cukorból. Sütés közben egyedül arra kell ügyelnünk, hogy élesztős tésztákhoz nem használható, mert az élesztő nem tudja bontani. Energiatartalma 40%-kal kevesebb, mint a cukornak, így nem emeli meg a glikémiás indexet, vagyis fogyókúrázók is használhatják, nem kell éhségrohamoktól tartani.

Édesítőszerek

Az úgynevezett intenzív édesítőszerek a szervezet számára nem termelnek felesleges energiát, tehát nem hizlalnak. Ezeknek az anyagoknak ugyan a kémiai szerkezete eltérő lehet, de számtalan közös tulajdonságuk is van: a cukorral ellentétben kevesebb mennyiség is elegendő belőlük a megfelelő, intenzív édes íz eléréséhez. Az, hogy nem hizlalnak, csak az egyik vonzó tulajdonságuk, ezen felül nem károsítják a fogzománcot, nem növelik az inzulinigényt és nem befolyásolják a vércukorszintet sem. A négy legismertebb édesítő anyag a szacharin, a ciklamát, az aszpartám és az aceszulfám-K.

Igazi frissítő, cukor nélkül!

Egy finom saláta mellé vagy akár csak úgy napközben, jólesik valami finom szomjoltó. Felesleges kalóriákat bevinni azonban senki sem szeretne, egész nap sima vizet inni viszont elég unalmas.

Az Apenta új Light termékcsaládja egyáltalán nem hizlal hiszen nem tartalmaz hozzáadott cukrot, így bűntudat nélkül fogyaszthatod. A négyféle (málna, ananász-grapefruit, citrom-gyömbér és alma-áfonya) Apenta Light közül bárki könnyedén megtalálhatja az ízléséhez és az adott élethelyzethez leginkább passzoló ízt.

Fotók: zanjbil.com, despositphotos.com, shutterstock.com

Oldalak

Szólj hozzá Te is!