A csodavitamin, avagy mindent a C-vitaminról

A C-vitamin jótékony hatásaira sokan csak lerágott csontként legyintenek, hiszen már kisgyerekként belénk nevelték, miért kell megennünk a brokkolit vagy a spenótot. A C-vitamin ennek ellenére mindig örök téma marad, különösen a téli fagyoskodásban.

Nem véletlenül, de talán a legismertebb vitaminról beszélünk, sőt sokan egyenesen a C-vitaminra asszociálnak csak a vitamin szócska hallatán. Szent-Györgyi Albert óta folyamatos kísérletezés alatt áll, ezért mára már millió jótékony hatását fel tudnánk sorolni, egy utcán megállított járókelő is biztos tudna egy-két jó szót szólni róla. Személyes tapasztalata mindenkinek van a C-vitaminnal, azzal a vegyülettel, amit csak az ember és a tengeri malac szervezete nem képes előállítani, és amiért rendszeresen pótolni kell azt. Valaki a kis sárga bogyóval indítja a napját, egyesek placebót is szedhetnének helyette, annyira hisznek a C-vitamin erejében. Ehhez persze nagyban hozzájárulnak a reklámok és a gyógyszeripar is, de tény, hogy egy kis torokkaparásnál első dolgunk a tabletta után nyúlni. A gyerekeket is könnyen rá lehet szoktatni, manapság bármilyen csomagolás és íz mögé képesek elrejteni a C-vitamint, ami gyerekszemnek és szájnak ingere. A természetesség megszállott szüleinek sem kell kétségbeesni, a C-vitaminban pont az a szép, hogy nem csak a gyerekriogató zöldségekben lelhetünk rá, hanem az olyan finomságokban is, mint az eper, a grapefruit, a narancs, a citrom, papaya vagy az ezekből készített gyümölcslevek.

A jótékony hatások

A C-vitamin legelső előnyeként talán az immunerősítő hatása ugrik be mindenkinek, nem csak a gyógyszerreklámok hatására kutatunk fejvesztve egy kis zöldség-gyümölcs, csipkebogyótea vagy egy Béres csepp után egy reggeli torokfájás esetén. A köztudatban nem hiába terjedt el a C-vitamin csodagyógyszer címén, hiszen számos kutatás bizonyította már a C-vitamin hatását megfázással vagy influenzával szemben. A kutatók kimutatták, hogy a betegség első tüneteiben C-vitamint szedve a betegség lefolyása 30%-kal lerövidül. A csodavitamint viszont nem csak a megfázás első jeleivel érdemes elkezdeni szedni, ugyanis az is bizonyított tény, hogy a rendszeres szedése nem csak a nátha vagy az influenza megelőzésében hatékony, de a szívbetegség, a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a hályog, az asztma, az allergia, sőt még a rák számos fajtája kialakulásának megakadályozásában is nagy szerepet játszik.

Az optimális mennyiség

A minimálisan javasolt napi C-vitamin mennyiség 60 mg, de ez csak a skorbut és más hiánybetegségek kialakulását előzi meg, a jó közérzet és az egészség biztosításához már jócskán nem elég. Ezt a minimális mennyiséget a II. világháború idején vezették be a katonák körében, hogy megelőzzék a skorbut újbóli pusztítását hajósok millióinak halála után, amit az egysíkú étkezés és a C-vitamin hiánya okozott. Szent-Györgyi Albert megérdemelten kapta meg 1937-ben az orvosi és élettani Nobel-díját, miután izolálta a C vitamint (először a paprikából vonta ki), hiszen felfedezésével milliónyi skorbutos életét mentette meg.

A napi optimális C-vitamin mennyiség 500-2000 mg, hiszen 60 mg felett számos betegség tünete megelőzhető, kezelhető és csökkenthető. Ha a megfázás első jeleit érezzük magunkon, tanácsos elkezdeni a C-vitamin szedését vagy megemelni a napi adagot akár 500 mg fölé, persze azért túlzásba sem kell esni, hiszen egy ponton túl a visszájára is fordulhat, ha cukorkaként kapkodjuk a C-vitamint. Bár vízben oldódó vitaminhoz méltón nem lehet túladagolni, hiszen a zsírszövetben való felhalmozódás helyett a fölösleges mennyiség a vizelettel távozik, a C-vitamin a szervezetben kémiai anyaggá bomlik le, oxaláttá, ami pedig a vesekövek háromnegyed részét alkotja.

A mértéktelen fogyasztás veszélyei

A mai napig szakmai viták folynak a C vitamin ajánlott mennyiségéről, egyes orvosok szerint túl lehet lépni az ajánlott bevitelt bármiféle kockázat nélkül, sőt érdemes is, mások szerint viszont a megemelt napi dózis hatása bizonytalan, és nincs különösebb hatása sem, egy placebóval épp hogy felér. Egyes kutatások azt állítják, hogy túlzott szedése nem csak elsavanyítja a vizeletet, és hasmenést okozhat, de megnöveli a húgykő, például a vesekő kialakulásának veszélyét is. Más kutatások viszont azt igazolták, hogy hiába lépték túl az optimális mennyiséget, a kutatásban résztvevőknél nem alakult ki vesekő. Abban azért egyetértenek a kutatók, hogy nagymennyiségű adagja megnehezíti a B12-vitamin felszívódását, de nem kell megijednünk: Ahhoz, hogy ezek a nem kívánt mellékhatások jelentkezzenek, legalább egy fél doboz C-vitamint kéne lenyelnünk, ezért érdemesebb egy újabb influenzajárvány vagy egy megfázás esetén inkább a jól bevált C-vitaminhoz nyúlni anélkül, hogy esetleges vesekő vagy hasmenés miatt aggódnánk.
 

Oldalak