Ez történik, ha belecsap a villám a repülőgépbe
A pillanat, amit mindenki szeretne elkerülni.
Mi történik, ha villám csap a repülőbe?
Akármennyire is szeret valaki repülni, az egyetlen pillanat, amit mindenki el akar kerülni, hogy villám csapjon a gépbe. Képzeljük el, hogy békésen lazulgatunk a fedélzeten, elmerülve egy szuper könyvben, amikor hirtelen a semmiből egy fénycsóva söpör végig az utasszállítón. De vajon kell-e pánikolnunk, ha ez megtörténik?
A folyamat
Nem olyan régen egy Gatwickről (London) felszálló járat összecsókolózott egy villámmal, de azon kívül, hogy vissza kellett térnie a repülőtérre egy biztonsági ellenőrzésre, nem történt semmi baj. A folyamatot nagyjából úgy kell elképzelni, hogy általában tipikusan egy "végtagot", az orr részt vagy a szárnyakat éri a csapás, majd az áramlás végigfut a gép fémburkolatán, mielőtt elhagyná azt egy másik ponton (például a faroknál). Patrick Smith pilóta elmondása szerint egyébként az ilyen incidensek többször előfordulnak, mint az ember gondolná. "Az utasszállítók az extrém időjárási viszonyoknak megfelelően vannak tervezve, tulajdonképpen egy ilyen baleset esetén szinte észre sem lehet venni maradandó károsodásokat. Néha kicsit bekavarhat a dolog az elektronikai rendszernek vagy apróbb felszíni sérüléseket okozhat, de ezek elenyészőek" - hangsúlyozta a szakember.
Kalitkaként működnek
Mamu Haddad, a Cardiff Egyetem professzora - akinek szakterülete a repülők és villámok kapcsolatának tanulmányozása - azt mondja, mivel a modern légi járműveket fémből alkotják meg, így nagyon jó Faraday kalitkaként működnek, ami azt jelenti, hogy az alumíniumhálóval körülvett tér védve van az elektromos áramtól. Fontos még megjegyezni, hogy a szárnynál lévő üzemanyag tartályok sincsenek veszélynek kitéve, és az előbbi elv alapján bírniuk kell a gyűrődést.