Kiderült a titok: ezért nem lehetnek szögletes ablakok a repülőgépeken

Azt mindenki tudja, hogy a repülőgépek ablakai nem négyzet alakúak, hanem oválisak – de vajon miért?
Repülés
Valójában a repülés kezdetén az ablakok négyzet alakúak voltak – ez azonban nagyon sok balesetet okozott - kezdi cikkét a TWN.hu. "Az ablakok története 1952-ig nyúlik vissza: a brit De Havilland Comet repülőgép volt az első sugárhajtású repülőgép. Ez az akkor elképzelhetetlennek tűnő 10 ezer méteres magasságot is elérte – később azonban több karambol is történt, amelyekben a gép törzse is széttört. Ezután indultak vizsgálatok – a mérnökök pedig komoly tervezési hibákat fedeztek fel, például a négyzet alakú ablakokat" - írja a lap.
Minél magasabbra repül egy repülőgép, annál ritkább a levegő. A feszültség így az ablak sarkainál összpontosulna, és a megnövekedett légnyomás még tovább gyengítené - ez gyorsan katasztrófához vezethet. Konkrétan ez azt jelenti, hogy minél nagyobb a légnyomás, annál nagyobb feszültség hárul az ablakok sarkaira – ez megnöveli a repülőgép burkolatára ható erőket, ami végzetes következményekkel járhat. A kerek ablaknál azonban az erők egyenletesen oszlanak el. De más megdöbbentő dolgok is kiderültek.




























