A chiptuning hatása

A chiptuning első hallásra egyeseket megijeszt, másokat pedig feltuningol. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy minden autó és motor más és más állapotban van, eltérő adottságokkal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindig ehhez mérten érdemes felmérni, szükség van-e és hasznos-e a chiptuning és a motoroptimalizálás. A fékpadon elvégzett teljesítménymérés megadhatja a választ ezekre a kérdésekre.
Az AET CHIPtuning csapata gépjárművek optimalizálásával, teljesítménynöveléssel, chip tuning elvégzésével, fogyasztáscsökkentéssel foglalkozik – az autók teljesítménymérését pedig görgős fékpadon végzik biztonságos körülmények között – így volt ez a hölgyek körében is igencsak kedvelt autómárkával, a Mazdával is.
Mit jelent a chiptuning?
A chiptuning lényege, hogy mechanikai átalakítás nélkül képes az adott motor teljesítményét növelni, különböző szoftverek módosításával. Az elektronikus vezérlőegység (ECU) átalakításával ez biztonságos körülmények között is megvalósítható – abban az esetben, ha indokolt az elvégzése, ugyanis nem mindig van így. Ezért fontos az előzetes átvizsgálás és a motor állapotának felmérése.
Hogyan hatott a chiptuning a Mazda-Skyactiv-G szívómotorra?
A Mazda nem véletlenül az egyik legnépszerűbb autómárka. Gyors, elegáns, szexi autó. Olykor azonban már a régebbi típusok sincsenek olyan állapotban, mint korábban, vagy épp az adott motor teljesítménye még inkább fokozható – vagy a fogyasztást csökkenthetjük, ami napjaink üzemanyagárai mellett azért szintén nem lényegtelen kérdés.
A Mazda Skyactiv-G motorjának jellemzői közül kiemelkedik az a 14:1 kompressziós arány, amivel 15%-os hatékonyság- és nyomatéknövelés is elérhető más benzines motorokkal szemben. Így adott a lehetőség a fokozott motorteljesítményre alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett. De újítást jelent a kipufógrendszer módosítása, a benzin-üzemanyag keverék gyorsabb égését elősegítő befecskendezési rendszer és a kopogásos égés elkerülésére szolgáló technikák is.
Habár a szívómotorok nem arról híresek, hogy a chiptuning olyan pozitív hatást kelt, ezek az egyedi Skyactiv-G motorok indokolttá teszik a folyamatot. Előfordul, hogy a gyártó több lépcsőben korlátozza a motor teljesítményét szoftveresen, így egy chiptuninggal lényegében a rejtett potenciált lehet kiaknázni az autóban – így például a 120 lóerőből ezt követően 170-180 LE is elérhető.
Chiptuning, motoroptimalizálás és teljesítménymérés fékpadon
A chiptuning eredményeként tehát a Mazda esetén javult a motor nyomatéka és alsó fordulatszámokon, részterhelésen is dinamikusabb teljesítményt volt képes elérni az autó. A nagyobb fordulaton pedig folyamatos és erőteljes gyorsulás volt elérhető a leszabályzásig. A chiptuning kihozta a lehető legtöbbet a Mazda Skyactiv-G motorból. Alapvetően pedig azt lehet mondani, hogy minden autó motorját érdemes megvizsgálni, ha nem is chiptuningot fog kapni, a motor valamilyen szintű optimalizálása és a teljesítménymérés hasznos folyamatokat jelenthet.
Lead fotó: Pexels /Anna Shvets/





























