Több millió euróért keltek el a képei: magyar művészre emlékezik a párizsi Louis Vuitton Alapítvány

Hantaï Simon születése századik évfordulójának megünneplésére a Louis Vuitton Alapítvány soha nem látott retrospektív kiállítást rendez a művész családjával együttműködve.

Kifejlesztette sajátos "pliage" technikáját

Hantaï Simon 1922-ben látta meg a napvilágot Biatorbágyon: 1941–1948 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult, ahol mestere volt Aba-Novák Vilmos és Kontuly Béla. Budapesti művészeti tanulmányai után feleségével együtt elhagyta Magyarországot: először Olaszországba, majd 1949-ben Párizsba költözött, tizenhét évvel később pedig francia állampolgárságot kapott. A francia absztrakt nagy egyéniségének tartották: tanulmányai során leginkább a posztimpresszionizmus, illetve Bonnard és Matisse festészete hatott rá döntően, korai művei pedig a stiláris sokféleségük ellenére is jelzik festészetének franciás irányulását. 1950-től vásznain fantasztikus lények, organikus formák, biomorf alakzatok is megjelentek, majd az André Bretonnal való megismerkedését követően nagyméretű szürrealista képeket festett. A hatvanas évek elején fejlesztette ki sajátos "pliage" technikáját: az előzőleg összegyűrt vásznat befestette, majd száradás után kihajtotta – az így keletkező, festéknyomokból kialakuló kép tulajdonképpen a vászon saját lenyomata. 1982-ben abbahagyta a festést, de a kilencvenes évek közepétől kezdődően újra dolgozott: régi vásznait feldarabolta, szétvágta, majd a képek egy részletének a sokszorosítási technikák segítségével reprodukált változatát újra felhasználta. 2016-ban az m.a.4 (Mariale) című 1960-as festményét több mint négymillió euróért adták el – ez a legmagasabb összeg, amit aukciókon magyar vagy magyar származású művész munkájáért valaha is adtak. A korábbi Hantai-rekord 2,5 millió euró volt, amit szintén egy Sotheby’s által rendezett árverésen fizettek.

Lapozz a részletekért!

Oldalak