Nem csak nyári kedvenc: szezonon innen és túl is népszerű a fagyi

Évről évre megjelennek a fagyi kínálatban újabb és újabb ízek, azonban az örök klasszikusokat egyik sem tudja letaszítani a trónról: a csoki, a vanília és a citrom mindannyiunk számára az örök szerelem.
5000 éve nyaljuk
Feljegyzések utalnak rá, hogy a fagylalt elődjét már ötezer évvel ezelőtt is ismerték Kínában, ahol hóval, tejjel és gyümölcsökkel készítették a magasabb rangú polgárok. Sőt, olyan történelmi nagyságok, mint Néró császár, XIV. Lajos vagy éppen hódító Nagy Sándor is rabjai voltak ennek a jeges édességnek.
Először feltehetően a párizsiak számára nyílt lehetőség arra, hogy egy kávéházba betérve fagylaltot is kérhessenek kávéjuk mellé, majd az ipari forradalom idején megkezdte hódító útját szerte a világban. A 19. század végére már számos kávéház kínálatában szerepelt, ami tovább növelte népszerűségét.
A fagyi Magyarországra érkezését az osztrákoknak köszönhetjük, akik a 18. század közepén ismertették meg a magyarokat a hűsítő finomsággal. A gombócos változat előállításának módszere az olaszok nevéhez fűződik, míg a pálcikás jégkrémeknek az Egyesült Államok az őshazája.
Jobban megéri profival gyártatni, mint gyártani
Helyben fagylaltot készíteni ma már rizikós vállalkozás, és egyre többen ismerik fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni.
„A mai fagylaltoknál a minimum, hogy tartalmazzanak valódi gyümölcsöket, csokoládét, vagy egyéb textúrákat és nem mellékes, hogy egyre szélesebb réteg keresi a hozzáadott cukrot, laktózt, vagy glutént nem tartalmazó termékeket. Ezek gyártása pedig szakképzett munkaerőt és elhivatott szakember gárdát, felkészült üzemet kíván meg. A fagylaltkészítés önerőből rendkívül nehezen megtérülő befektetés lett, és a legtöbb cukrászda számára fenntarthatatlan. Kevesen tudják, de a fagylaltgyártás nagyságrendileg ötezer kilogramm, azaz megközelítőleg 125 ezer gombóc értékesített mennyiségnél válik nullás elszámolásúvá, ami hatalmas tétel. Egy fagylalt pult vásárlása, vagy esetleg bérlése is komoly költségnövelő tényező, ráadásul ma már elengedhetetlen a marketingtámogatás, fontos, hogy a terméket ismerjék a vásárlók,” - emelte ki Gellért Olivér, a Manna Ice értékesítési vezetője.
„Az elmúlt időszakban az új ízek közül a szilvás gombóc fagylalt aratta a legnagyobb sikert, magasan nyert a kategóriájában, de az olyan új ízek, minta pop-corn, zéró grapefruit is nagyon ízlettek a közönségnek. Biztos vagyok benne, hogy 2024-ben a hagyományos ízek és ízkombinációk mellett számos újdonsággal találkozhatnak majd azok, akik az elkövetkezendő hónapokban a desszertek királynőjére a fagyira vágyakoznak. Annak, aki jó fagylaltot akar készíteni a globális és hazai trendeknek megfelelően rendkívül sokféle követelményt kell szem előtt tartania.
A természetes alapanyagokra való törekvés ezt a szektort is elérte, így háttérbe szorultak a különböző porok és aromák felhasználásával készült termékek, helyettük a valódi gyümölcsre és a minél természetesebb összetevőkre helyeződik a hangsúly. Emellett már nem képzelhető el fagylaltospult úgy, hogy ne találjanak benne számukra megfelelő terméket a növényi alapú, vegán étkezés követői, a különböző étel intoleranciával élő emberek, vagy éppen azok, akik diétájukba beilleszthető finomságra vágynak.” - árulta el Pataki János, fagylalt íz mester.




























