Szexi tizenéves? A tinisztárok hatása a fiatalokra

Manapság naponta bukkannak fel fiatalabbnál fiatalabb sztárocskák, akik mégis úgy néznek vissza ránk a magazinok borítójáról, mint a tudatos felnőttek: szexisek, nőiesek, erotikusak, csábítóak.

Manapság naponta bukkannak fel fiatalabbnál fiatalabb sztárocskák, akik mégis úgy néznek vissza ránk a magazinok borítójáról, mint a tudatos felnőttek: szexisek, nőiesek, erotikusak, csábítóak.

 

 

Sztárok mindig is voltak, és lesznek is, hiszen mindenkinek szüksége van egy emberre, akire felnézhet, akit utánozni szeretne, és akinek szívesen lépne a nyomdokába. Ma már a gyerekek többsége nem tűzoltó akar lenni, nem is a szülők hivatását szeretné tovább vinni, hiszen már nem a családban látják és találják meg saját példaképüket, hanem a médiában. Idolnak pedig mi lenne megfelelőbb, mint egy tinisztár, akivel egyidős, mégis van oka felnézni rá: mert szép, mert tehetséges.

Hannah

Az évek óta tartó Hannah Montana-őrület kapcsán bármelyik koncerten sikítozó gyereket megkérdezhetjük, miért rajonganak Hannah Montanáért, a válasz hasonló lesz: mert jól énekel, mert szép a haja. A legtöbb gyerek tehát külső alapján választ magának példaképet, imádatának tárgyával pedig mindent el lehet adni a matricáktól kezdve a többszörös árú energiaitalokig. Egy parfümhöz sem kellenek divat-és illatszakértők százai, csak egy fiatal sztár nevével és képével ellátott tetszetős csomagolás. Vajon ezek a tinisztárok tudatában vannak felelősségük súlyával, vagy a sikerben, népszerűségben és dollármilliós bevételükben lubickolva elfeledkeznek jó példát mutatni rajongó gyerekek millióinak?

A felnőtt kislány

A Psychology Today nevű amerikai pszichológiai szaklap nemrégiben megjelent cikke szerint a tinisztárok túl szexi, felnőtt női szerepeket követő megjelenítése a médiában elbizonytalanítja a fiatalokat és megmérgezi a lelküket, vele együtt pedig a szépségről és a szex szerepéről alkotott képüket is torzítja. Egy önmagát kereső bizonytalan tizenévesnek egy Disney-sztár - mint Miley Cyrus, Selena Gomez vagy Demi Lovato - öntudatosságának és szexi külsejének láttán nem az fog eszébe jutni, hogy hány dolgos kéz munkájának köszönhetően mosolyog vissza ránk ilyen kifogástalan külsővel a szuperszexi tinilány, vagy hogy épp külsejéből fakadóan válhatott belőle világsztár. Egy 12-15 éves fiatal úgy fogja érezni, hogy csak akkor tudhatja magát a társadalom teljes jogú tagjának, ha pont ilyen makulátlan külsővel rendelkezik, mint a tinimagazinok címlapján tündöklő sztárocskák.

Persze nem ilyen tudatosan fog ebbe belegondolni, egyszerűen egy kényszert érez majd magában, hogy még jobban törődjön a külső megjelenésével és a divattal, és ha egyszer nem márkás cuccban vonul be az iskola kapuin, azonnal kirekesztettnek és közröhej tárgyának fogja érezni magát.

De hogy is várhatnánk el egy tinédzsertől, hogy felnőtteket megszégyenítő eleganciával és stílusérzékkel rendelkezzen, amikor még kísérleteznie kéne a stílusok között, hibáznia kéne, amikből tanulhat, hogy önmagára találhasson?! Még ha olyan tökéletesen is nézne ki egy tinilány, ahogy a photoshopolt és nyakig vakolt példaképe a címlapon, milyen értékrend alakul ki egy ilyen lányban? Úgy fogja gondolni, hogy csak úgy érhet el sikereket, csak úgy lehet népszerű, ha percre pontosan követi a divatot, és minden férfi a lábai előtt hever, belső értékei helyett pedig inkább a divatra fog koncentrálni, esetleg márkafüggő lesz.

Ki a hibás?

Mindenezen vádakért persze nem a tinédzser világsztárokat kell hibáztatni, hiszen a látszat és a marketing mögött ők is magukat kereső tizenévesek, akik nem mindig olyan magabiztosak és tudatosak, ahogy azt a reklámfotók alapján gondolnánk. A felnőtt marketingesek és menedzserek már jobban tudhatnák, milyen hatása van a tinisztárok szexuális túlfűtöttségével való nemi előítéletek erősítésének, csak a  "profitért mindent” alapon nem vesznek róla tudomást, de közvetlenül ők sem okolhatók a tinikben kiváltott hatásokért. A felelősség itt inkább a szülőkön van, akiknek kötelességük elmagyarázni gyermekeiknek, hogy amit látnak, az a ruha-smink-frizura hármasától kezdve az egész imidzs kialakításáig nagyon sok munka végeredménye, amiért több száz ember felel, mégis csak egy emberen látjuk ezt a sok munkát kiteljesedni, a tinisztáron. A többit megmutatni illúzió-és bevételromboló lenne.

Ha nem akarjuk, hogy gyermekünk a nemi sztereotípiák és szexiséget előtérbe helyező reklámok áldozatául esve egy divatmániás plázababává vagy önbizalomhiányos tinivé cseperedjen, akkor még idejében magyarázzuk el neki, hogy a látott kép csak a valóság cukormázas elferdítése, legalábbis feltuningolt változata, és nem kell minden percben ellenállhatatlannak és szuperszexinek tűnnünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk.

Ellenpéldának tökéletesek lehetnek a média és a marketingkampányok visszájára elsült munkájának gyümölcsei, a gyereksztárok tiszavirágéletű népszerűsége, akik egy darabig a reflektorfényben és csillogásban mártózva szépek is, „szexik” is voltak, mégis börtönben, elvonón vagy más javítóintézetben kötöttek ki, és mára már a nevüket is elfelejtettük.

Oldalak

Lifestyle
A Halak belemegy egy titkos viszonyba. Hétvégi szerelmi horoszkóp!
Sztárok
Sokan nem tudják, de Eminemnek van egy gyönyörű lánya, akivel nagyon jó kapcsolatot ápol. A rapper készülhet is az esküvőre.
Sztárok
Bár a brit királyi család életét számos szigorú szabály és kötelezettség terheli, olykor azért mégis bepillantást nyerhetünk életük apró részleteibe, például, hogy mely fogásokat kedvelik a leginkább...