Édes élet, cukor nélkül

Nemcsak a fogyókúrázóknak érdemes odafigyelniük arra, hogy mennyi cukrot fogyasztanak, hanem az egészséges életmód híveinek is komoly dilemmát okozhat, hogy mivel pótolják az édes ízt.

A cukorbetegségen kívül más problémákat is okozhat a túlzott cukorfogyasztás: epilepsziát, epehólyag-gyulladást, vastagbélgyulladást, elmezavarokat, szívbetegségeket, hiperaktivitást és komoly anyagcsere betegségeket is. Édesítőszerek? Méz? Barnacukor? Milyen alternatívák vannak és ezek alkalmazása milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat? Most kiderül.

1. Édesítőszerek
Más néven intenzív édesítőszerek, a szervezet számára nem biztosítanak energiát, tehát nem hizlalnak. Ezeknek az anyagoknak a kémiai szerkezete eltérő lehet, de számtalan közös tulajdonságuk is van: a cukorral ellentétben kevesebb mennyiség is elegendő belőlük a megfelelő, intenzív édes íz eléréséhez. Az, hogy nem hizlalnak, csak az egyik vonzó tulajdonságuk, ezen felül nem károsítják a fogzománcot, nem növelik az inzulinigényt és nem befolyásolják a vércukorszintet. A négy legismertebb édesítő anyag a szacharin, a ciklamát, az aszpartám és az aceszulfám-K. Nem árt az elővigyázatosság választás során, hiszen mivel ezek mesterségesen előállított anyagok, sokunk elveszti a hozzájuk fűzött bizalmát. Megnyugtató a tudat, hogy az aszpartám két aminosavnak (az aszparagin savnak és a fenilalaninnak) a kombinációja, így ez viszonylag természetesnek mondható.

2. Méz
Rengeteg tévhit él a köztudatban a mézzel kapcsolatban. Pedig az igazat megvallva a legjobb választás, ha egészségesebb életmódot akarunk folytatni és a természetes megoldásokat kedveljük. A 80%-ban szőlő- valamint gyümölcscukrot tartalmazó méz vértisztító hatásáról is ismert, segít leküzdeni a betegségeket, a baktérium okozta nyavalyákat is. Mindemellett többféle vitamint is tartalmaz és ásványi anyagokban is bővelkedik. Akik eddig azért tartottak a méz használatától, mert attól féltek, hogy hizlal, most megnyugodhatnak: a méz gyümölcscukra és szőlőcukra ugyanis nem zsírrá alakul a szervezetbe kerülve.


3. Barna cukor

Sokan úgy gondolják, hogy a hagyományos cukornál egészségesebb vagy kevésbé hizlalóbb a barna. Sajnos ez nem így van. Elkészítési folyamata csupán egyetlen mozzanatban tér el a hagyományos cukorétól: a végső fázisban a finomított cukorhoz melaszt kevernek, ennek köszönhetően nyeri el jellegzetes színét és ízét a barna cukor. Ugyanakkor tulajdonságaiban teljes mértékben megegyezik a fehér cukorral. Sőt, manapság gyakran az ásványi anyagokat tartalmazó melasz helyett csak színezékeket és aromákat használnak a kívánt hatás eléréséhez. Célszerű óvatosnak lenni és utánanézni milyen barna cukrot vásárolunk, nehogy „hamisítvány” kerüljön a kezünkbe.

4. Nádcukor
Akik a természetesség hívei, egyre inkább választják a nádcukrot édesítőszernek, hiszen nincs benne semmilyen mesterséges anyag. Íze azonban pont ezért el is tér az általunk megszokott édességtől: kevésbé intenzív. Mindenféle mesterséges kémiai eljárás mellőzésével nyerik a cukornádból, úgyhogy ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz, tehát érdemes megszokni a tőlünk távol álló karamellás ízt, amit a nádcukor ad.
 

Oldalak

Szólj hozzá Te is!