Home&Design

„Ez az elfoglaltság másfajta gondolkodást kíván” - Interjú Glaser Eszterrel, a KOKOMO designerével

Kézzel gyártott, egyedi kerámiák, játékos formavilág és egy csipetnyi japán ikebana kultúra. Ez jellemzi leginkább a KOKOMO alkotásait. Megálmodójukkal, Glaser Eszterrel beszélgettünk.

Honnan a név, miért pont KOKOMO és miért pont a kerámiáidnak adtad?

Az egyik legkedvencebb dalom a Beach Boys Kokomo c. dala, így az, hogy mi legyen a márka neve, gyorsan jött. Szerintem jó döntés volt és az emberek is mosolyognak rajta. A kerámia pedig úgy jött, hogy egy barátnőm elhívott a de.ceramics alkotóműhelyébe, ahol számtalan szuper csoporttárssal és nevetéssel párosult az agyaggal való alkotás öröme, így nagyon hamar megszerettem. A műhelyben a kerámia számtalan formájával, technikájával lehetett ismerkedni, de én kb. a második órától kezdve nem haladtam együtt a csoporttal, hanem csinálgattam a kis tárgyaimat, mert ez tetszett és ez ihletett meg a legjobban.

Hobbi vagy hivatás?

Egyelőre hobbi, hivatásomat tekintve animációs filmekben vagyok gyártásvezető, ami eléggé más terület, mint a kerámiázás. Azért is kerestem egy hobbit, mert gyártásvezetőként nagyon sokat dolgozom számítógép előtt és egyre inkább kezdett fontossá válni, hogy találjak egy olyan elfoglaltságot, ami nem digitális, és másfajta gondolkodást kíván. Így lett ez az új hobbi, aminek eredményeként olyan sok tárgyat alkottam meg, hogy már nem fértek el otthon. Így gondoltam, hátha másoknak is tetszik majd és akkor megszületett a KOKOMO márka.

Hogyan kerültél kapcsolatba a designnal/tervezéssel?

Gimnázium után divat és stílustervezőnek tanultam, majd grafikusnak, aztán az egri főiskolán média szakra jártam, majd képszerkesztőként dolgoztam egy női magazinnál, de hamar rájöttem, hogy bár nagyon sokfelé kerestem az utam, egyik sem bizonyult végleges szerelemnek. Jelentkeztem a MOME-ra párszor, de sose vettek fel, majd az élet úgy hozta, hogy mégis van ott dolgom és az animáció tanszékre kerültem managernek. Itt nagyon sok inspiráló emberrel találkoztam, néztem végig sokfajta különböző alkotói folyamatot és ez elképesztően motiválttá tett engem is. Nagyon sokat köszönhetek a MOME-nak, mert a designon kívül nagyon sok fantasztikus és életre szóló emberi kapcsolatot is szereztem itt.

Ha körbejárjuk az idei 360 Design Budapest kiállítást, egyből megragadják a figyelmet a termékeid, a feltűnő színek és formák. Honnan inspirálódsz, hol és hogyan születnek a kerámiák?

Teljesen intuitív módon. A virágok - növények szeretete az alap volt. Majd nagyon érdekelt egy időben a virágok szárítása, és aztán lett egy csomó száraz virágom otthon, amikhez érzelmi szálak fűznek (pl. egy virág, amit a férjemtől vagy a nagypapámtól kaptam) és szerettem volna nem csak a könyvespolcon tárolni ezeket, hanem valamilyen módon ünnepélyesebbé tenni a lakásban a helyüket, így jöttek létre az első kokomo-k. Az ikebana kultúra is nagyon vonz, sajnálom, hogy itthon nem annyira elterjedt ez a fajta kikapcsolódás vagy inkább meditáció. Valójában az ikebanák ihlették a tárgyakat funkció szempontjából. Színek és minták terén az abszolút inspiráció a Memphis Group régebbi munkái, valamint nagy kedvencem Camille Walala.

Hogyan zajlik nálad a tervezés folyamata? Mi jön előbb, a forma vagy a funkció?

A funkció nagyjából mindig ugyanaz - de volt már, hogy barátoknak, családnak készítettem bögréket, illetve csináltam vázákat is már, de jellemzően inkább a "csak körvonalakból" álló formákat készítem az elejétől kezdve. De nagyon örülök neki, ha valaki a formában talál új funkcióra és aszerint helyezi el a térben, ez mindig izgalmas. Van olyan barátom, aki szappantartónak használja a kokomo-ját.

Úgy tűnik, az utóbbi években ismét reneszánszát élik a kerámia dísztárgyak, de általánosságban is elmondható, hogy az emberek kezdenek felfigyelni a magyar termékekre, tervezőkre. Ma már nem minden esetben luxus egy tervezői darab az otthonokba. Szerinted ez minek köszönhető?

Szerintem nagyban hozzájárul ehhez az, hogy a social média platformok hatására az emberek egyáltalán találkoznak ezekkel a tervezőkkel, alkotásokkal, még akkor is, ha esetleg nem járnak kiállításra, vagy nem úgy van benne a design a mindennapjaikban, mint annak, aki ezen a területen dolgozik. Egyre jobban szeretjük megmutatni, hogy mit eszünk, hol utazgatunk éppen, vagy azt, hogy hogyan rendezzük be magunk körül a teret. Szerintem ez a fajta "megmutatjuk, hogyan élünk" rész nagyban hozzájárul az ilyen tárgyak birtoklásához, mert ezek a tárgyak egy szubkultúrához csatolnak minket, ahova tartozni szeretnénk. A kerámia dísztárgyak szerintem pont elég megosztóak, mert van, aki mindig csodálattal nézte anno a nagyi vitrinjében őket, van, akinek pedig a régi szoci hangulat ugrik be, és mindig is utálta.

Ha valaki kíváncsi az alkotásaidra, akár élőben is megnézheti őket a héten, a 360 Design Budapest kiállításon. Te miért ajánlanád a tárlatot? Mit adhat a nézőknek?

A 360 Design Budapest minden évben törekszik arra, hogy bemutassa az új, friss és egyedi tervezőket. Nagyon nagy lehetőség ez egy olyan alkotónak, mint én, mert ezáltal sok ember találkozik a munkáimmal. Egyébként a mai napig nagyon meghat engem, hogy tetszik másoknak is a munkám, köszönöm a Magyar Divat & Design Ügynökség csapatának, hogy a részese lehetek. A közönségnek pedig azért nagyon jó, mert minőségi, előre válogatott designnal ismerkedhet meg, ahol biztosan talál olyat, ami elnyeri a tetszését.

Hol kaphatóak jelenleg a termékeid? Egyedi kérésre is tervezel?

Jelenleg a The Garden Studio and Cafe -ban kaphatóak a termékek, illetve az Instagramon keresztül is vannak vásárlóim. Egyedi kérésre is nagyon szívesen készítek, ha a profilomba illik, de majd csak fél év múlva, mert most kisbabázom még itthon.

Milyen jövőbeli álmaid, céljaid vannak a KOKOMO-val, hol szeretnéd viszhontlátni az alkotásaidat?

Nagyon szeretnék egyedi megrendeléseket teljesíteni, amik a virágrendezéssel valahogyan kapcsolódnak. Álmom, hogy az én designommal köztéri alkotásokat hozzak létre idővel, ehhez nagyon jó lenne, ha lennének olyan pályázatok, amik ennek lehetőséget biztosítanak. Akár bizonyos fesztiválokra is el tudom képzelni a kokomo-kat. Nem mint kerámia, de pl. valamilyen felfújható anyagból vagy fából kivitelezve, a színek és formák megtartásával. Nagyon szeretnék egy napon bekerülni a Modern ikebana c. kiadványba, vagy csinálni egy saját könyvet.

28 hazai, köztük 6 tehetséges pályakezdő és 10 regionális designmárka alkotásait tekinthetik meg testközelből az érdeklődők október 4-10. között ingyenesen a Bálna Budapestben.

Fotók: Glaser Eszter / Instagram

Oldalak

Home&Design
Fashion&Beauty
Rihanna ismét elképesztő külsővel jelent meg: a barbadosi énekesnő nemrég a Fenty és a Puma közös eseményén tette tiszteletét, ahol mindenki megcsodálhatta vadonatúj frizuráját.
Fashion&Beauty
Szinte minden alkalomhoz passzol és feldobja a leghétköznapibb outfitet is.