A vintage térhódítása - ez az új luxus?
A Z generáció számára a vintage stílus az önkifejezés egy új formáját teremti meg, miközben a divat keretein belül hozzájárul a bolygó megmentéséhez is.
A vintage és a Z generáció - az új luxus
Kevés divatrajongó felejti el azt a pillanatot, amikor Kate Moss megérkezett 2003-ban egy vacsorára a New York Fashion Weeken. A modell egy tökéletes, halványsárga Jean Desses ruhát viselt, amely azonnal ikonikussá vált. Ez 18 éve volt, az emlékezetes momentum után pedig évekig keresték a nők a Mosséhoz hasonló darabot. Amikor a sztár 2007-ben összeállt a Topshoppal, hogy olyan kollekciót tervezzen a kedvenc ruháiból (beleértve ezt a Desses kreációt is), amely sokak számára elérhető lesz, mindenki megkönnyebbült.
A vintage újragondolása persze nem Kate-tel kezdődött. A 70-es években Yves Saint Laurent kollekciójában édesanyja estélyi ruháit reinkarnálta, és nagy sikert aratott. Mostanság a divatban - legyen az fast fashion vagy designer - hatalmas változást látunk. Az emberek mindig újdonságokat akarnak kapni, de egyre jobban tudatában vannak választásaik környezetre gyakorolt hatásának, és hogy ebben a klímaválságban valószínűleg mindannyian akkor teszünk a legjobban, ha korlátozzuk azokat a tevékenységeket, amelyek károsak a bolygóra nézve - ezt az elvet pedig az öltözködésben is alkalmazhatjuk.
A fiatalok felismerik, hogy fontos a környezetvédelem - divatban is
A kézművesség és a regenerálás, a felújítás és a javítás egy újabb kortárs dimenziót kínál a Vintage 2.0-nak. Egyre több a fiatal, aki olyan dolgokat vásárol, amelyek újrahasznosítottak, korábban már léteztek és átalakították őket. A vintage fogalma párhuzamos lett a környezetvédelemmel, és a Z generáció egyre inkább felismeri, hogy a globális felmelegedés nemzedékünk válsága, amelyet komolyan kell venni.
Nemcsak a vásárlók, hanem a divattervezők és az alkotók is problémamegoldók. Akár a fast fashion, akár a nagy designer márkákra gondolunk, egyre többen fordítanak kellő figyelmet a környezettudatosságra és fenntarthatóságra. Stella McCartney például az állatvédelem egyik hatalmas harcosa, aki tervezőként mindig hangsúlyozza munkássága célját - a bolygó óvását.
Még a TikTok is a környezettudatosság fedélzetén van. Nem egy fiatalt látunk patchwork farmer dzsekiben, kézműves darabokban vagy vintage pólókban. Az pedig, hogy a közösségi média is pozitív üzenetet terjeszt a témában, már fél siker.
Cél a hulladék minimalizálása
Az újrahasznosított ruhák esetében fontos a hulladék minimalizálása. A folyamat nem mindig egyszerű, hiszen sok esetben a divat, a trendek követelnek bizonyos irányvonalat, amely ütközik a fenntarthatósági elvekkel. A lényeg, hogy a lehető legkevesebbet pazaroljunk, ne gyártsunk feleslegesen ruhákat, és ami a legfontosabb: a projekt közben ne szennyezzük a környezetet.
Hosszútávon a cél az lenne, hogy ne dobjunk ki ruhákat, hanem gondoljuk újra őket. Sajnos a fast fashion - annak ellenére, hogy ez a szféra is egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra - berkeiben még mindig jellemző a fel nem használt holmik nagy mennyiségben történő égetése. Spanyolországban az egyik legkedveltebb FF brand is alkalmazza az eljárást, a jövőben az ilyen folyamatok teljes elhagyása lenne a legideálisabb megoldás - persze ez hosszú idő és nem egyszerű célkitűzés.
Napjaink sztárja - a vegán bőr
Biztosan találkoztál már a kifejezéssel, amely az utóbbi egy-két évben népszerűségnek örvend: a vegán bőr. Tulajdonképpen ez is egyfajta műbőr, hiszen a lényege, hogy nem tartalmaz állati eredetű alapanyagokat, viszont tartalmaz - bár sokkal kisebb arányban - polimereket ugyanúgy (nem egyenlő a műanyaggal). A vegán bőrt legtöbbször ananászból, kaktuszból és más növényi rostokból állítják elő. Hogy érdemes-e keresni ezeket a ruhákat? A válasz igen, ha csak a környezettudatosságot nézzük. Amíg például egy műbőr dzseki esetében félünk attól, hogy a legfelső bevonati réteg hamar lekopik, addig egy vegán bőr esetében tartósabb a materiál.