Mi az oka, hogy a lányokat pinkbe, a fiúkat pedig kékbe öltöztetjük?

Ez a szokás ma már teljesen természetes, de honnan indult és mi az oka a színtársításnak a nemekhez?

Rózsaszín-kék tanulmány

Főként az újszülötteknél jön elő ez a hagyomány, hogy a lányokat rózsaszínbe, a fiúkat pedig kékbe öltöztetjük, mely a megkülönböztetés egy formája is. Teljesen természetesnek vesszük, már az agyunkba fészkelte magát ez a gondolat, de tudjuk vajon, miért tesszük? Idáig mi sem igazán gondolkodtunk a furcsa tényen, de Jo B. Paoletti, a Maryland Egyetem professzora elmagyarázza, milyen ok húzódik meg a tradíció mögött, és honnan ered.

Kezdetben fehér volt, ami ma színes

Paoletti - aki könyvet is írt a témában - alaposan utánanézett a rejtélynek. Kiderült, hogy a 21. század előtt nagyon sokáig minden babát - fiúkat és lányokat egyaránt - fehérbe öltöztettek, így "semleges" volt és egységes a megjelenésük. Ez inkább praktikus megoldás volt, mintsem divat kérdése. A professzor megállapította, hogy a nemekre jellemző színek elfogadása és köztudatba kerülése hosszú folyamat eredménye. A pasztell árnyalatok társítása a gyerekekhez a 19. század közepén kezdett elterjedni, de igazán 70 év múlva jutottunk el odáig, hogy egy-egy specifikus színnel jellemezzük a kicsiket.

Eleinte fordítva volt

1918-ban egy kereskedelmi kiadvány közölte, hogy a pink a megfelelő a fiúk számára, mivel ez egy erőteljes, bátor árnyalat. A lányoknak pedig akkor még inkább a világoskéket szánták. Más kortárs publikációk azt javasolták, hogy nem a gyerekek neme, hanem külső jellemzőik - hajuk és szemük - alapján kellene dönteni a hozzájuk társított színről. Hangsúlyozták, hogy például egy kék ing kiemeli a kék szemet, így ez kiváló érv lehet a felvetődés mellett. Ezt a "szabályt" egyébként ma is betartjuk, hiszen ruházatunkat sokszor passzítjuk adottságainkhoz. Ezek után egyes áruházak elkezdték alkalmazni a marketing technikát, miszerint bizonyos árnyalatokkal (főleg rózsaszín és kék) reklámozták a babaruhákat. Mikor az üzletek New Yorkban, Bostonban és Chicagóban elindították az akciót, a divathullám persze végigsöpört az egész világon.

A II. világháború is változást hozott

A II. világháború után a nemek közti szakadék, ezzel együtt a nőkhöz és férfiakhoz társított ruházati stílus is szilárdan beépült a köztudatba. 1947-re az olyan divattervezők, mint Christian Dior kezdték hirdetni a hölgyekhez illő, lágy és "kellemes" árnyalatokat, mint a rózsaszín. Onnantól kezdve társították az emberek a nőkhöz a pinket, és ez volt az a momentum, amikor kialakult a máig élő idealizmus a nemek és a színek kapcsolatában.

Fotó, leadfotó: 123rf

Oldalak