Business in Design -Trendi a divatba befektetni

A Business in Design című előadás megrendezésére március 13-án került sor a Budapesti Corvinus Egyetemen az Effemine - Egyesület a Fiatal Nőkért szervezésében.

Divatos vállalkozások
Az egyesület az előadás moderátorával, Vajda Mályi Zsuzsával, a Fashion Guide főszerkesztőjével, Oszkó Péterrel, a Portfolion elnök-vezérigazgatójával és a Nanushka befektetőjével, Sármán Nórával, a Nora Sarman márka alapítójával, Martényi Zitával, a HPS Group ügyvezető igazgatójával, az ÁERON márka befektetőjével és Ivánka András Rudolffal, az Ivánka Stúdió egyik alapítójával arra kereste a választ, hogy hogyan fejlődik egy, a divattal és a formatervezéssel foglalkozó vállalkozás, milyen életszakaszai lehetnek ennek a növekedésnek és milyen jövő áll előttük.

Vajda Mályi Zsuzsa első kérdése arra vonatkozott, hogy divatos-e manapság a divatba befektetni. Oszkó Péter szerint igen, mivel a kreatív és divat iparágak növekvő szektornak mondhatóak, ez abból is látszik, hogy az EU támogatási alapjainak fókuszterületévé váltak 2013-tól. Martényi Zita szerint annak ellenére, hogy a gazdasági válság érezteti a hatását az iparágban, a divatszakma diverzifikált jellege miatt mindig akad olyan szegmens, melybe érdemes betörni.

Nemzetközileg elismert márkák
A magyar világmárka bevezetésének lehetőségeire vonatkozó kérdésre András azt válaszolta, hogy megfelelő sales tevékenységgel, melyhez hatékony PR és marketing társul, lehetséges egy nemzetközileg elismert márka létrehozása. Ebben a nyugat-európai országok ugyan jóval előrébb járnak nálunk, de a közép-kelet európai gondolkodásmódra, dizájnra is kétségkívül szükség van a nemzetközi porondon.

Szerelemből nem megy
Oszkó Péter kifejtette, hogy a pénzügyi befektetők felületes hozzáértéssel rendelkeznek ugyan a befektetett területről, de jellemző rájuk a gyors tanulás, valamint a cégfelmérésben való jártasság. A Nanushka márkába történő befektetést megelőzően részletesen átvilágították a cég mutatóit, felmérték a csapat képességeit, hozzáértését. A befektetők számára fontos előre látni, hogy a márka produkálni tudja-e a várt üzleti teljesítményt, valamint értékes tevékenységet folytat-e. Az ő szavaival élve, "pusztán szerelemből nem fektetünk be". A befektető-cég kapcsolatot a házassághoz hasonlította, melyben elengedhetetlen az együttműködés és a közös döntéshozatal. Martényi Zita szerint a csapat és a befektető munkája nem különülhet el egymástól. Az új kollekciók tervezésénél például figyelembe kell venni az eladási statisztikákat, melyek irányt adhatnak arról, hogy mely közkedvelt darabokat érdemes újra megcsinálni.

Ivánka András szerint a "jó befektető" képes észrevenni a cég hiányosságait, valamint megfelelő kapcsolati tőkével rendelkezik a befektetés mögött, így képes piacot is teremteni a cég számára. Fontos még a portfólión belüli cégek közötti együttműködés is. Oszkó Péter szerint az alapítónak és a befektetőnek már a befektetést megelőzően tisztáznia kell a várt eredményeket, annak ellenére, hogy ezek nem mindig teljesülnek. A jó befektető nem csak pénzt, hanem tudást és segítséget is ad a cégfejlesztéshez, képes megsokszorozni a növekedési lehetőséget.

Jövőbeli tervek
Péter és Zita is elmondta, cégeik elsősorban a nemzetközi közönséget célozzák meg, mivel a magyar piacokon nem valósul meg a számukra a megfelelő cégbeli gyarapodás. Hazai piacon kisebb növekedési tervvel érdemes dolgozni, mivel az igen szűknek mondható. A Nanushka ma már globálisan terjeszkedő márka, főleg Japánban, Hong Kongban figyeltek fel rá, de Európában és az USA-ban is egyre nő az érdeklődés iránta. Péter elégedett a cég teljesítményével és a Portfolion folytatni kívánja a divatszakmába történő befektetést. Az ÁERON főleg USA és Ázsia felé nyit, de az európai terjeszkedés is terítéken van. Zita elárulta, hogy a közeljövőben nem terveznek újabb divatmárkába befektetni, viszont más iparágak támogatójaként folyamatosan jelen vannak. Andrásék elsődleges céljai között a szakmai befektetők irányába történő nyitás szerepel, Sármán Nóra pedig erre a kérdésre a külföldi terjeszkedést nevezte meg.

A közönségből érkező kérdésre Oszkó Péter azt válaszolta, hogy a hazai divatmárkákat nem hátráltatja Magyarország nemzetközi megítélése, ezen cégek működése teljesen független a hazai gazdasági és politikai helyzettől. Úgy legyen...

Oldalak

Szólj hozzá Te is!