Miről ismerhetjük fel, hogy a gyermekünk hiperaktív és figyelemzavaros?
Ki ne ismerne olyan gyermeket, aki nagyon eleven, szertelen, szétszórt, aki nem teljesít képességeinek megfelelően az iskolában?
Fontos kérdések
Akire azt mondják, hogy jó képességei vannak, de nem érdekli a tanulás? Aki egyik tanárnak tanul, a másiknak nem? Aki álmodozik, nem tud fontossági sorrendet állítani, szerte-szét hagyja, vagy gyakran elhagyja cuccait? Aki brillírozik, aranyos és kedves, ha jó napja van, rossz napokon azonban erősen kontrasztosan ennek az ellenkezőjét hozza, a legegyszerűbb feladatokat sem tudja megoldani, viselkedése szétesett, kibírhatatlan?
Akivel nem lehet boltba menni, életveszélyesen közlekedik az utcán, nehéz vele lépést tartani, tele van vele a lakás, a játszótér, mindig történik vele, körülötte valami, ami folyton jelentős figyelmet, időt, energiát igényel a vele lévő felnőttek részéről? Aki utálja a házi feladatot; elveszíti, letagadja, órákig elhúzza, vagy éppen ellenkezőleg, igyekszik két perc alatt összecsapni? Bizonyára ismerősi körünkben is akad ilyen gyermek.
Mi is az ADHD?
A „hiperkinetikus zavar, „az aktivitás és figyelem zavara” ill. "hiperaktivitás és figyelemzavar" (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder = ADHD), jellemzői a nagymértékű figyelmetlenség, nyugtalan és impulzív magatartás, illetve a pszichológiai fejlődés károsodása.
A tünet együttes általában a kora gyermekkorban jelentkezik, 5 éves kor előtt. Sok esetben már két éves kor körül is észlelhetünk jellegzetes tüneteket, melyek többnyire a serdülőkor végéig, illetve az esetek kb. harmadában az egész felnőttkorban fennállnak. A hiperaktív, figyelem- és impulzuskontroll-zavaros tünet együttes a különböző életkorokban jellemző képeket mutat.