Tanévindítás ADHD-val

Sok szülőben is szorongást kelt az iskolakezdés, különösen, ha a gyerek ételérzékeny vagy figyelemzavarral él. A közös uzsonnatervezés, a fokozatos visszaszoktatás a napi rutinba, a tanárokkal való együttműködés mind segíthetnek a tanévkezdésben.
Virágh Hajnalka életmód-tanácsadó, neurofeedback tréner szerint a nyugodt tanévkezdéshez lelki felkészülésre és apró, gyakorlati lépésekre van szükség. Ahogy közeledik a szeptember, sok szülő már most szorong a reggeli készülődés, a közösségbe való visszatérés és a gyerekek étkezése miatt.
Hajnalka nem csak szakmailag ismeri az ADHD-t és az ételérzékenységet, hiszen anyaként is megtapasztalta ezek árnyoldalait és szépségeit. A "Mesés ételek gluténmentesen” és "Görényből gyerek" című könyv írója szerint a gyerekeknek leginkább elfogadásra, rendszerességre és nyugodt szülői jelenlétre van szükségük. Hangsúlyozza: elfáradni lehet, és segítséget kérni nem gyengeség. Sokszor ez a kulcsa annak, hogy egyensúlyban maradjunk.
Mit pakoljak az iskolásnak?
A dobozba zárt szeretet: így is tekinthetünk az uzsonnára. Hajnalka szerint az étel nemcsak táplál, hanem hangulatot, biztonságot is közvetít, különösen, ha a gyermek érzékenyebb vagy ételintoleranciával él.
Az étkezések akkor működnek jól, ha élménnyé tesszük őket: bevonjuk a gyereket a tervezésbe, hagyjuk, hogy válasszon, kóstoljon, alakítson. Egy szelet répa humusszal, néhány sajtkocka, mini zsemle, házi müzliszelet vagy főtt tojás. Ezek nemcsak táplálóak, hanem könnyen variálhatók is. Fontos, hogy mindig legyen „vészcsomag” is a táskában, ha a gyerek nem tud vagy nem akar enni, ilyen lehet például a gyümölcspüré vagy egy gluténmentes keksz.
Külön figyelmet igénylő gyerekek
A figyelemzavarral, hiperaktivitással élő gyerekek számára az iskolakezdés nemcsak új tanévet, hanem új kihívásokat is jelent. A szabályok, a csendes ülés, az önuralom gyakorlása egyaránt próbára teszik őket. Hajnalka hangsúlyozza, hogy a kulcs az elfogadás és a hosszú távú támogatás.
A strukturált napirend, a rendszeres mozgás, a neurofeedback tréningek vagy épp egy háziállat is segíthet abban, hogy a gyerek stabilabban reagáljon a változásokra. A tanárokkal való kapcsolat itt különösen fontos. A szülő segítheti a pedagógust azzal, ha megosztja az otthoni tapasztalatokat, és támogatást kér a gyerek különleges helyzete miatt. A kölcsönös empátia a legjobb szövetséges.
Leadfotó: 123rf.com


























