Lifestyle

Automata bolt a Z-generációnak: egyszerre valós és virtuális

Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S” koncepció később országszerte megjelenhet majd egy-egy különleges eseményen, fesztiválon.

Sós snackeket, hűtött desszerteket, édességeket, szendvicseket, üdítőket, gyümölcsleveket, többféle vizet és mentes termékeket is vásárolhattak a SPAR különleges automata-boltjában azok, akik ellátogattak 2023. november 11-én és 12-én a Budapesten első alkalommal megrendezett Sneakerness fesztiválra, amely a kontinens legnagyobb sneaker és streetwear ünnepe volt.

Mesterséges intelligencián alapuló rendszer

A Kende Retail Operation által biztosított infrastruktúra és helyszíni háttértámogatás segítségével alakította ki a csapat azt a 12 négyzetméteres automatizált kiskereskedelmi egységet, amelybe közel 160 cikkelem került, közülük több limitált megjelenésű, különleges kiadású termék. A választékot kifejezetten a fesztiválozók ízléséhez és érdeklődési köréhez igazították. Az esemény két napja alatt közel 400 tranzakció történt, sokan többször visszatértek az egyedi stílusú üzletbe, ami jó visszajelzést jelent arra, hogy a fiatalok megkedvelték ezt a különleges szolgáltatást.

A mobil üzletben a mesterséges intelligencián alapuló rendszer kamerák és a polcokon elhelyezett súlyérzékelők segítségével követte a vásárlást, így nem volt szükség sem eladókra, sem pénztárosokra. Amikor a vásárló megérkezett a különleges boltba, a bejárati kapunál egy applikáció segítségével generálhatott egy QR-kódot, majd azt leolvasva léphetett be az üzletbe. A kamerák ettől kezdve egy virtuális kosárhoz társították, összekapcsolva őt az általa kiválasztott termékekkel, a vásárláshoz létrehozott fiókkal, és az applikációs fizetési lehetőséggel. Fontos, hogy a technológia nem gyűjt arcfelismerési és más, személyes adatokat. Ugyanakkor, ahogyan egy hagyományos üzlet esetében, a biztonsági kamerák itt is működhetnek, a GDPR követelményeinek megfelelően.

Miközben a vásárló a valós térben mozog és levesz egy terméket a polcról, a technológia azonosítja az árut, és „beteszi” egy virtuális kosárba. Ha a vásárló netán később meggondolja magát és visszateszi a cikket a polcra, a kamera azonosítja ezt a mozdulatot, és kiveszi a virtuális kosárból az adott terméket. Amikor a vevő kilép a boltból, a rendszer megkezdi a kosarában lévő áruk összesítését, majd egy külön erre a célra létrehozott applikáción, a Take it easy!-n keresztül leemeli a blokk végösszegét, a vásárló pedig azon nyomban megkapja a letölthető számlát az alkalmazásban.

Z-generációs kollégák a fejlesztő csapatban

„Vállalatunk folyamatosan arra törekszik, hogy valamennyi vásárlói csoportját meg tudja szólítani: a Z-generáció esetében ehhez a digitális technológia, az érintésmentes fizetés, a virtuális térben való könnyű és kényelmes eligazodás megteremtése ad lehetőséget. Az újdonsághoz szükséges innováció kifejlesztéséhez, majd annak a gyakorlatba való átültetéséhez és alkalmazásához saját projekt-csapatot hoztunk létre, amelynek tagjai az áruházláncunk Z-generációs kollégái közül kerültek ki, a beszerzési, értékesítési és marketing osztályról. Elsődleges küldetésük volt, hogy kidolgozzanak egy olyan stratégiát, amelynek köszönhetően a digitális térben és a mesterséges intelligencia világában otthonosan mozgó fiatal korosztály tagjait szólítjuk meg, s közelebb visszük hozzájuk a SPAR-t, mint márkát és mint bevásárlóhelyet” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

A pénztármentes üzletek gyors és könnyed vásárlási élményt kínálnak, s ez a Z-generáció tagjainak különösen fontos. A fesztivál két napja alatt több mint 6000 ember látogatott ki a Sneakerness-re, amelynek magyarországi licenctulajdonosa, Trunk Tamás (Dablty) generációs tanácsadó, vlogger, cipőguru, könyvíró, márkanagykövet segítette, és mentorként támogatja a jövőben is a SPAR fiatal csapatát további innovatív, kifejezetten a Z-generációs korosztályt megszólító projektek megvalósításában és népszerűsítésében.

Oldalak

Lifestyle
Egészség
Lehet sokan örülnek neki, hogy hamarabb kopogtatott be a jó idő, de így az allergiások egy elég durva szezonra készülhetnek. Az sem kizárt, hogy sok új beteg fog megjelenni.
Sztárok
Az uralkodó rákbetegsége miatt a Mirror értesülései szerint rájött arra, hogy túl rövid az élet, ezért drasztikus lépést tervez, ami megváltoztathatja az egész királyi család életét.
Utazás
Az Egyesült Államok izraeli nagykövetsége pénteken figyelmeztette alkalmazottjait és családjaikat, hogy ne hagyják el Tel-Avivot és környékét, Jeruzsálem és Beér-Seva határát, miután Irán...