Home&Design

„Nincs szükségünk annyi tárgyra, amennyit használunk” – interjú Kele Sára designerrel

A 360 Design Budapest kapcsán beszélgettünk a sarakele brand megálmodójával, akinek több alkotása is megtekinthető az idei kiállításon.

Kele Sára

Designerként elsősorban bútorok és használati tárgyak tervezésével foglalkozik, valamint belsőépítészeti projektekben is részt vesz. Első termékét közel 10 éve gyártotta le és azóta is töretlen kreativitással, a fenntarthatóság szellemiségében végzi a munkáját. Nemrég hatalmas kitüntetés érte: a Tangens bútorcsalád tervéért elnyerte a design Oscarjának számító Red Dot díjat.

Kele Sára bútor tangens lakberendezés kanapé home office

Izgalmas projektek, együttműködések, nemzetközi díjak...mi a sarakele titka?

Talán az, hogy minden munkámban megjelenik valami személyes, belőlem fakadó karakter. Mindegyik mögött egy hozzám sok szállal, érzelmekkel és gondolatisággal fűződő történet húzódik meg, ettől válhat érdekessé az emberek számára.

Véleményed szerint mitől lesz jó egy bútor, vagy használati tárgy?

Alapvető, hogy a darab jól ellássa a funkcióját - egy szék legyen kényelmes, egy polcra lehessen pakolni. Ezen túl pedig számomra fontos, hogy legyen olyan jellegzetessége - részletgazdagsága, személyreszabhatósága, vagy valami gondolati tartalma - amitől a használói tudnak hozzá kötődni, ki tud alakulni személyes viszonyuk a tárggyal. Az általam tervezett zsúrkocsinál például nagyon szeretik az emberek, hogy levehetőek a tálcái, így praktikus elemmé válik, azon túl, hogy karaktert ad a tárgynak. Ha ez a jellegzetesség jó minőséggel, tartós anyagokkal kombinálódik, a tárgy egy generációkon átívelő darabbá válhat, amire vigyázunk, őrizzük és jelentősége van az életünkben. És ez már egyben a ma oly fontos fenntarthatósági szemlélet egyik alappillére is.

Nálad hogy kezdődik a tervezési folyamat? A funkció jön előbb, vagy a design?

Ez minden projektnél eltér. Egy darabig Barcelonában éltünk és ott az a szokás, hogy minden héten lomtalanítanak. Az a körforgásos rendszer annyira jól működik, hogy sok fiatal a kitett bútorokból rendezi be a saját lakását. Ott megszületett bennem egy gondolat, hogy ezekből a hulladékokból minőségi tárgyakat lehetne alkotni. Nem csak visszarakni a bútorokat a lakásba, hanem egy kis kreativitással új életet adni nekik. Így született meg a Wally éjjeliszekrényem is.

De az is előfordul, hogy alapból van egy vízió a fejemben, megjelenik egy kép és addig dolgozom míg valóra nem válik egy tárgyban. De ha mondjuk, felkérésre tervezek, ott adott a téma és arra reflektálok. Nagyon szeretek alkalmazott tervezőként is működni, például belsőépítészeti feladatokon, ahol az adott tervező kérései szerint kell együttműködni, de akár egy meglévő helyszín, vagy gyártói háttér is fix kereteket tud szabni egy tervhez.

Szoktál kizárólag magadnak tervezni? Mennyi sarakele alkotás van a lakásodban?

Érdekes mód nem túl sok, talán mert elég soklaki életet élünk. Az elmúlt években a családunkkal – van két kisfiam – az időnk felét Fuerteventura szigetén töltöttük és viszonylag nomád körülmények között éltünk, jöttünk-mentünk, néhány bőröndbe belefért a család egész élete. A bútoraink jelenleg raktárban állnak, nemsokára beköltözünk egy lakásba. Én egyébként akkor érzem jól magam, ha minél letisztultabb egy tér, fehér falak között vagyok és egy-egy olyan tárgy van körülöttem, ami funkcionális és szerethető. Szerintem nincs szükség annyi tárgyra, amennyit az emberek általában használnak. Tudom, ez egy kicsit ellentmondásos úgy, hogy én tárgyakat tervezek. Épp ezért fontos, hogy felelősségteljesen gondolkozzunk a tervezés során.

Én is azt gondolnám, hogy egy designer ragaszkodik minden alkotásához, sőt, minimum egy darab minden elkészült tárgyból van otthon.

Minden munkámat odaajándékozom a barátaimnak, ismerőseimnek. Szeretem, ha örülnek neki az emberek és tudatosan igyekszem nem ragaszkodni hozzájuk. Szabadabb vagyok, ha nincs annyi tárgy körülöttem. Tervezőként tényleg azt vallom, hogy egy tárgy legyen szerethető, tartós, hosszútávon működőképes és ne a tömeghalmozást folytassuk, mert tönkreteszi a világunkat. A halmozás pont ellentmondana a tervezői attitűdömnek.

A gondolatiság mellett hogy jelenik még meg a környezettudatosság a munkáidban?

Követem a körkörös gazdálkodás elvét, amely szerint egy anyag vagy tárgy élettartamát nem csak a használat életciklusában vizsgáljuk, hanem arra is figyelünk, hogy milyen lesz az utóélete, milyen újrahasznosítási lehetősége van, így a környezettudatosság nálam az anyaghasználattal kezdődik. Akkor ideális, ha nem termelünk hulladékot és újra meg újra hasznosítva, körforgásban tudjuk tartani az anyagot. Ez a fenntartható élet alapelve. Előszeretettel alkalmazok olyan anyagokat, melyek ezt már tudják, melyből vannak az újrahasznosított és természetes verziók, utóbbi például alapból lebomló. Fontos továbbá, hogy erősítsük a lokalizmust, azaz, ha van rá lehetőségünk, gyártassunk itthon, ne kelljen tovább terhelni a környezetet a szállítással is.

A Rotte Kft-vel közösen létrehozott Tangens bútorcsaládotok nemrég elnyerte a design Oscarjának számító Red Dot díjat. Mi hívta életre ezt az alkotást? Mi volt az alap koncepció?

Nagyon szerencsés csillagállás alatt született a termékcsalád. Eleinte csak online találkoztunk a gyártóval és úgy nyertük el a Magyar Divat & Design Ügynökség design LAB inkubációs programjának támogatását. A fejlesztés pont a koronavírus-járvány kitörésekor zajlott, ez az egész időszak pedig arra hívta fel a figyelmemet, hogy milyen fontosak az emberi kapcsolatok, és azoknak a hiánya milyen meghatározó tud lenni mindenki életében. Az ölelés metafórája megjelenik magukon a bútorokon, a fémstruktúra körülöleli a tárgyakat, a szerkezetet. Tudtuk, hogy az emberek előbb utóbb vissza fognak térni az irodákba, így adta magát a cél, hogy a home office megszokott kényelmét visszacsempésszük a munkahelyekre is. Modulárisak, könnyen alakíthatóak a térben. Nem csak ülőbútorok, hanem tároló egységek is. Azt gondolom, hogy a csapatmunka és az előbbiek összessége vezetett a sikerhez és a jó visszajelzésekhez.

Bár a fizikai 360 Design Budapest kiállítás már véget ért, online továbbra is megtekinthető a tárlat, köztük a te díjnyertes alkotásod is. Miért ajánlanád, mit adhat a nézőknek?

Egy ilyen kiállítás megtekintése felérhet egy képzőművészeti tárlat látogatásával. Egyrészt itt elmosódnak a határmezsgyék az iparművészet és a képzőművészet között, másrészt a látogatók akár inspirálódhatnak, praktikus ötletekkel vagy akár konkrét tárgyakkal is gazdagodhatnak. De csak nézelődni is érdemes, a művészet feltölti az embert. Olyan ez a szelekció, amely nemzetközi viszonylatban is megállná a helyét, nem érdemes kihagyni. Az idei helyszín belsőépítészete is nagyon izgalmas. A koncepció, miszerint olyan építkezési anyagokból állították össze a standokat, amik a kiállítás végeztével újrafelhasználhatóak, hozzám abszolút közel áll és örülök neki, hogy erre is figyeltek.

A 360 Design Budapest online formában IDE kattintva továbbra is megtekinthető.

Kézzel gyártott, egyedi kerámiák, játékos formavilág és egy csipetnyi japán ikebana kultúra. Ez jellemzi leginkább a KOKOMO alkotásait. Megálmodójukkal, Glaser Eszterrel beszélgettünk.

Leadfotó: 360DBP Fotók: sarakele.com Kmetyko Janos, instagram.com/sarakele_studio

Oldalak

Home&Design
Lifestyle
Azért valószínűleg nem ez fogja visszatenni Lindsay Lohant a térképre, viszont a frissen felkerült filmek nem igazán tudtak labdába rúgni mellette.
Lifestyle
A TikTokon ezerféle elképesztően zseniálisa takarítási trükkel találkozhatunk, érdemes viszont olykor közelebbről is megvizsgálni, vajon valóban hatékonyak-e ezek a módszerek.
Sztárok
A mindennapok során rengetegen igyekeznek elrejteni ősz hajszálaikat, Salma Hayek pedig egy igencsak meglepő ötlettel állt elő a probléma gyors megoldására.