"Minden első terv szerelmet is szül" - a Forms Design tervezőivel beszélgettünk

A hagyományos good design szemlélet alapján alkotó márka egy terméktervező mérnök és egy formatervező művész közös elképzeléséből született, akik az életben és a munkában is egy párost alkotnak. Tudásukat egyesítve minőségi, egyedi és funkcionális bútorokat álmodnak meg, amelyek tekintettel vannak az ökológiai kihívásokra is. A Forms Design két tervezőjével, Horváth Mátéval és Csoma Saroltával beszélgettünk.

Mikor és hogyan jött létre a márka, milyen elképzelések hívták életre?

A stúdió megalakulása egybeesik a magyar formatervezési díjunkkal. Eleinte nem voltunk biztosak, hogy versenyképesek lehetünk a magyar piacon, ez viszont megadta a kezdő lökést. Olyan stúdiót szerettünk volna létrehozni, amely szoros kapcsolatban áll a megrendelővel, legyen az magán személy vagy cég, akivel folyamatosan együttműködve tudunk funkcionális és minőségi termékeket létrehozni. Ez a hozzáállás nemcsak az egyedi megrendelésekre vonatkozik, hanem a széria termékekre is, hiszen ugyanolyan fontos minden esetben a közvetlenség, az átgondolt és átfogó tervezői szemlélet.

Nemcsak tervezőtársak vagytok, de egy párt is alkottok. Hogyan ismerkedtetek meg? Nem nehezíti meg a munkát a kapcsolatotok?

Mindketten egyetemisták voltunk amikor először találkoztunk. Egy budapesti workshop alkalmával egy tervező csapatba kerültünk. Ott észrevehető volt a közöttünk lévő szellemi összhang és a tervezés iránti elköteleződés. Mind a ketten szeretünk a termékkel együtt fejlődni és minden apró részletét tökéletesen kidolgozni. Nem csak a közös tervezésben találtuk meg az összhangot, párként is hamar egymásra találtunk. Természetesen a közös munka mindig szül feszültségeket, ezeket olykor nehéz kezelni, de a tisztelet mindkét oldalról adott, ez megkönnyíti a munkát. A nagyobb gondot a magánélet és a munka szétválasztása jelenti, bár a lakásban szeparált iroda segíti ennek megoldását.

Honnan inspirálódtok?

Ez nehéz kérdés, sokszor egy bevásárlás során meglátott apró forma is tud új ötleteket szülni, de volt példa, hogy kikapcsolódás alkalmával jöttek az új ötletek. Ha tudatosan tervezük, akkor általában a konkurens termékeket elemezzünk, azok előnyeit és hátrányait, majd a megrendelő által biztosított technológiát is számításba vesszük és így kezdjük el a tervezést. Fontos ráhangolódni az adott megrendelő igényeire, stílusára, szellemiségére, hogy a lehető legjobb eredmény születhessen meg a tervezési folyamat végére. Legtöbb esetben a saját bútoraink is ihletet adnak, hiszen mindig jobbat akarunkk létrehozni az előzőnél.

Láthattunk már tőletek faliórákat, székeket, komódokat. Van kedvenc bútor típusotok? Vagy van esetleg egy saját különleges darabotok, ami valamiért a kedvencetek?

A saját tervezésű tárgyakat nehéz lenne rangsorolni, hiszen mintha a gyerekeink lennének. Minden első terv szerelmet is szül. Az első prototípusok csodálatosak, majd ahogy haladunk az idővel, használjuk, újra átnézzük őket és előjönnek a hibáik. A tervezés során pedig egy olyan kötelék alakul ki termék és tervező között, mely ritkán ad lehetőséget arra, hogy valamelyik tárgyat kevésbe szeressük. Ha mégis ki kellene emeli egyet, akkor a Mix széket mondanánk. A tervezési fázis, illetve a termékkel átélt élmények egy magasabb szintre emelik azt.

A tervezés során tekintettel vagytok az ökológiai kihívásokra is. Ez miben nyilvánul meg pontosan?

Ez főleg gyártó függő, hiszen a kezdeti elvárások által tervezünk. Ha saját részre tervezünk, tehát a termék előbb létrejön, minthogy gyártót találnánk rá, alapvető figyelmet fordítunk a környezetvédelemre. Ez megmutatkozik az anyaghasználatban, hiszen bútoraink java tömörfából készül, mely időtálló és örökölhető, azaz nem a kukában végzik. Egyes esetekben nagy hangsúlyt fektetünk a lapra szerelhetőségre, mely csökkenti a csomagolóanyag szükségletét, illetve a dobozok minden esetben újrahasznosított hullámkartonból készülnek.

Nemrég kiállíthattatok az impozáns párizsi Masion & Objet eseményén, milyen érzés volt ennyi ember előtt megmutatni az alkotásaitokat? Érkeztek azóta visszajelzések, esetleg megrendelések?

Külföldön ez a második kiállításunk. Hatalmas élmény és nagy elismerés volt bekerülni a magyar tervezők krémjébe és velük együtt kiállítani. Általánosságban a Budapest Select stand felé nagy volt az érdeklődés, a mi bútoraink is számos látogató figyelmét felkeltették. A helyszínen leolvasott QR kódok alapján sok érdeklődőt gyűjtöttünk össze, melyből reméljük, hogy megrendelés is lesz a jövőben.

Párizs után most Budapesten is láthatták az alkotásaitokat az érdeklődők a 360 Design Budapest kiállítás keretin belül, ahol több terméket is bemutattatok. Ilyenkor mi alapján választjátok ki, hogy melyik alkotással pályáztok az eseményre?

A pályázatokra mindig a legújabb termékeket adjuk be, amik készen állnak a forgalmazásra. Talán ez a legfontosabb kritérium mikor a termékeket válogatjuk. Természetesen ezek még egy szűrőn végig mennek, hiszen a pályázat kiírója egy szakmai zsűri segítségével szelektálja a beadott termékpalettát.

A Magyar Divat & Design Ügynökség több programjában is részt vettetek már, amik egytől-egyik a hazai designipar fejlesztését és szereplőinek ismertségét segíti elő. Hogy látjátok, mennyiben változott a magyar design megítélése az elmúlt években?

Velünk az MDDÜ 2018-ban vette fel a kapcsolatot és ekkor kerültünk be az első design START mentorprogramba is. Azóta folyamatos az együttműködés közöttünk. Olyan lehetőségeket biztosítanak a tervezők és a gyártók számára, melyre még nem volt példa Magyarországon. Ha visszatekintünk a korábbi évekre, egyértelműen látszik, hogy a magyar design nemzetközi szinten van. Egyre több hazai tervező és stúdió kap nagy elismeréssel járó díjakat, jelenik meg nemzetközi és hazai kiállításokon, és a nemzetközi magazinok is felfigyeltek rájuk. Hálásak vagyunk, hogy egy ilyen ügynökség segíti a munkánkat.

Milyen jövőbeli terveitek vannak? Mi a következő nagy dobása a Forms Designnak?

Jelenleg költözés közepette vagyunk, így a szabadidőnk nagy mértékben le van korlátozva és minden fölös energiánkat az új lakás megtervezésébe és kivitelezésébe fektetjük. Szeretnénk a jelenlegi lakásban kialakítani egy irodát, hogy profi környezetben tudjuk fogadni a megrendelőket és megfelelő közeget tudjunk biztosítani a tervezéshez. Mindemellett azonban két új terméket is fejlesztünk, melyek még szuper titkosak.

A 360 Design Budapest online formában IDE kattintva továbbra is megtekinthető.

A 360 Design Budapest idei kiállításának egyik legkülönlegesebb terméke sokak figyelmét felkeltette - tervezőjét, Ulmann Istvánt kérdeztük.

Leadfotó: HFDA The Sparkle Content, Fotók: instagram.com/formsdesign, instagram.com/hfdagency

Oldalak