Milánó, divat, koronavírus - A Fendi egyik magyar munkatársa mesélt a krízis központjából

Szerafin Anna kezdetben modellként járt a divat fővárosába, de már hét éve letelepült lakosa Milánónak. A párkapcsolata mellett a munkája is ide köti, de az utóbbi hetek történései teljesen felforgatták az ő életét is. Jelenleg kényszerszabadságát tölti, próbál pozitív maradni, ugyanakkor elkeseredve figyeli, mi történik a városban és a magyarországi helyzet is aggasztja. Interjú.

Koronavírus vs. divat

Az utóbbi hetekben elárasztották a közösségi médiát azok a videók, amelyeken az otthonaikba kényszerült olasz állampolgárok az erkélyeiken zenélnek és próbálják felvidítani egymást. A karantén keserédes pillanatai ezek, amelyek egyaránt töltenek el mindenkit szomorúsággal és reménnyel.

A helyzet ugyanis nem egyszerű: Olaszországban továbbra is hétszáz felett van az új típusú koronavírus-járvány halálos áldozatainak száma naponta, az eddig elhunytak száma megközelíti a 14 ezret. A járványgörbe napok óta stabil adatokat mutat jelentős csökkenés nélkül, Milánóban lezárták a központi krematóriumot az újabb holttestek fogadása előtt. A város polgármestere, Angelo Borrelli az MTI-nek elmondta, hogy fokozatosan enyhítenek majd az óvintézkedéseken, de rögtön ismét szigorítják őket, ha a megbetegedések száma újra felfelé ível. A kijárási korlátozás valósággal szellemvárossá változtatta a mindig nyüzsgő Milánót, amelynek lakói tehetetlenül várják a járvány elvonulását.

A komplett divatipar bezuhant, de olaszos pozitívizmussal tekintenek mégis a jövőbe, hiszen hol van még egy olyan ország a világon, ahol az orvosi védőköpenyeket az Armani varrja, a lélegeztető gépeket a Ferrari gyártja, a szájmaszkokat a Gucci, míg a fertőtlenítőszereket a Bvlgari? "Ha pokolra jutunk is, csak stílusosan " - vallják az olaszok, akik a krízis ellenére sem veszítenek humorérzékükből és derűlátásukból.

"Sosem gondoltam volna, hogy ekkora lesz a baj!"

Először a divat, később a szerelem vitte Milánóba Szerafin Annát, aki hosszú éveken át dolgozott modellként. Már hét éve él a városban, ami leginkább a luxusmárkákról és a divatbemutatókról híres, 2020-ban pedig - sajnos - a koronavírus-járvány elképesztő méretéről is. Észak-Olaszországban elsöprő erővel vonult végig a betegség, sokezer áldozatot szedve és még a szakemberek sem látják pontosan, mikor jelenhet meg végre a fény az alagút végén. A járvány gyászba taszította az ország lakóit, és több millió ember megélhetése került veszélybe. Jelenleg Annát is kényszerszabadságra küldték, mivel a Fendi divatcégnél betöltött pozícióját a home office-ból nem tudná teljeskörűen elvégezni. A fiatal magyar nő most elsőkézből mesélt a járvány jelenlegi helyzetéről és arról, hogyan tudott külföldiként gyökeret ereszteni a divat fővárosában, mint munkavállaló.

Milánóban élsz, de mielőtt kitérnénk arra, hogy mi a helyzet a koronavírus-járvány által extrém módon sújtott városban, kérlek, mesélj arról, hogyan indult a karriered. Mennyire volt határozott elképzelésed arról gyerekként, kamaszként, hogy milyen területen szeretnél elhelyezkedni?

Igen, már hét éve élek itt, Milánóban. Nem terveztem sosem külföldre költözni, de amikor megismertem az olasz páromat, ez tűnt a legjobb megoldásnak, mivel egyikünk sem szeretett volna távkapcsolatot. Bár már előtte is sokat jártam itt, korábban modellkedtem, így nem volt teljesen idegen a város. Nem volt kitűzött karrier célom. Szerettem modellkedni, világot járni, de tudtam, hogy nem ez lesz majd a végcél. Érdekel a divat, a rendezvények, a szervezés, szerettem volna egy olyan állást, ami boldoggá tesz és kiteljesedhetek benne.

Hogyan tudtál belerázódni ebbe a helyzetbe? Ahogy említetted is, nem volt teljesen idegen számodra az olaszországi lét, hogy érezted magad expatként?

A rendezvényszervezés és azon belül is a divattal kapcsolatos események felé orientálódtam a főiskola után. Az első pár hónap nehéz volt. Két hét alatt döntöttem el, hogy adok egy esélyt a milánói életnek. Gyakorlatilag mindent az elejéről kezdtem, munkakeresés, nyelvtanulás, beilleszkedés, barátságok kialakítása. De a kezdeti nehézségek után gyorsan feltaláltam magam. Az olaszok nagyon kedvesek és nyitottak, sok segítséget kaptam. Eleinte angolul kommunikáltam mindenkivel, de hamar rám ragadt az olasz nyelv.
Nehéz volt a munkakeresés is, de 2-3 hónap alatt sikerült felépítenem az itteni élet alapjait.
Bár emlékszem voltak napok, amikor semmi másra nem vágytam esténként csak a csendre. Mert olaszul még csak tanultam, angolul beszéltem, de magyarul gondolkodtam.

Hogyan kerültél az egyik világszerte ismert divatcéghez, a Fendihez?

Csavaros történet, mert igazából a Salvatore Ferragamo céghez küldtem el az önéletrajzomat ahol a negyedik interjú után végül nem engem választottak, de szimpatikusnak és rátermettnek találtak, ezért beajánlottak a Fendihez, ahol volt épp egy nyitott pozíció a showroomban. Így kerültem oda, ahol most már lassan 3 éve dolgozom.

Mit éreztél, amikor kiderült, hogy tiéd az állás? Milyen volt az első pár hónap, amíg megismerkedtél a feladatokkal és a kollégákkal?

Már az állásinterjúról is nagyon pozitív reményekkel jöttem ki. Vannak azok a helyzetek, amikor akár két mondat után is tudod és érzed, hogy most jó időben vagy jó helyen. A főnökömmel kölcsönösen szimpatikusnak találtuk egymást és ez a mai napig igy van. Nagyon jó a kapcsolatom a kollegákkal, sokukkal barátivá mélyült és munkán kívül is találkozunk. A mai napig úgy ébredek reggel, hogy szeretek bemenni a munkahelyemre. Pedig sokszor szombaton, vasárnap is dolgozunk. Főleg a fashion weekek idején gyakori, hogy 2-3 hét megy el szabadnap nélkül, de nem bánom, mert nagyon szeretem.

Milyen főbb feladataid vannak? Mit élvezel a legjobban?

Showroom asszisztens a pontos megnevezése a pozíciómnak. Elég sokszínű a feladatköröm. Követem az irodai teendőket az új kollekció tervezése alatt, segítek a nagy divatbemutató szervezésében, intézem a castingok, fittingek, meetingek lebonyolítását, majd ezt követi a kampány, amikor szervezzük a buyerek találkozóit, követjük a megrendeléseket, majd a produkció. Így zárul egy szezon, majd a mókuskerék indul előlről. Sok a szervezési feladat, találkozók, továbbképzések, kampánynaptár összeállítása. Minden nap más, de mindig pörgős, ez tetszik a legjobban.

A Fendi, mint márka számodra miért más, miben különbözik a többi divatmárkától, amelyeket világszerte ismernek? Te miért tudtál elköteleződni ennek a brandnek?

Ez egy nehéz kérdés. Az én elköteleződésem szerintem annak is köszönhető, hogy szeretem a légkört, a hangulatot a showroomban, szeretem az embereket, akikkel együtt dolgozom. Természetesen mint márkát is, mert amit a Fendi a divatban képvisel, az közel áll a saját, egyéni stílusomhoz.

Sok lány álmodozik arról, hogy egy nap hasonló állása lesz, mint amilyen a tiéd. Mit tudnál számukra javasolni? Hogyan érhetik el céljaikat?

Tényleg? Tudod, én eddig nem gondoltam, hogy álom állásom lenne! (nevet) Szerencsésnek érzem magam, ez igaz, de kitartó voltam. Sok elutasító válasz után kaptam végre egy elfogadót. De azóta is szorgosan és alázatosan dolgozom. Talán, ez a két dolog a legfontosabb, kitartónak és alázatosnak lenni.

Az utóbbi pár hétben megbénult Milánó, mert egész Lombardiában óriási méreteket ölt a koronavírus-járvány. Mit éreztél, amikor napvilágot láttak a hírek a vírusról? Gondoltad volna, hogy ekkora baj kerekedik?

Sajnos az én munkaköröm nem végezhető itthonról, szóval amolyan kötelező szabadságon vagyok. Februárban ütötte fel a fejét a járvány itt, Lombardiában és bár azóta nap mint nap jönnek sajnos a szomorú hírek, de valóban sosem gondoltam volna, hogy ekkora lesz a baj. Már a 25. napomon vagyok itthon karanténban, de még mindig nem látom a végét.

Milyen híreket kaptok? Látják már a szakemberek, mikor fog csökkenni a betegség terjedése?

A tetőzést itt nálunk április 20-a körül várják. Bár a számadatok javulnak, de még mindig nagyon sok a megbetegedés. A mostani dekrétum április 15-ig hosszabbította meg a teljes karantént, de már most biztosan latjuk, hogy május előtt nem szabadulunk.

Mit gondolsz, milyen hatással lesz a divatiparra globálisan a koronavírus-járvány, illetve mennyire sújtja az olasz divatot? Gondolkoztok-e valamilyen válságstratégián?

A divatszakma az egyik legnagyobb elszenvedője a járványnak. Egy már most biztos, hogy a júniusi divathetet eltörölték, nem is tudom volt-e valaha példa ilyesmire. De a nagy divatcégek itt Olaszországban példaértékű döntést hoztak és gyáraikat, varrodáikat most nem az új kollekciók legyártására használják, hanem maszkokat, orvosi köpenyeket, lepedőket készítenek, ezzel is segítve a járvány elleni küzdelmet. Én majdnem biztos vagyok benne, hogy a szeptemberi fashion week is veszélyben van. Vagy esetleg a bemutatók megrendezésre kerülnek zárt ajtók mögött, live streamingeken. Hogy milyen stragégián gondolkoznak, nem tudom. Biztosan több minden átkerül online platformokra, az eladások, a meetingek. Ezekkel már most februárban is próbálkoztunk, Skype-hívásokon keresztül intéztük a buyerek rendeléseit, akik nem tudtak Milánóba repülni. Ez egy járható út lehet a jövőben.

Te személyesen hogyan éled meg a járványt, hiszen a rokonaid zöme Magyarországon él. Mennyire visel meg téged és őket ez a helyzet?

Én próbálok pozitív maradni. A családommal napi szinten tartom a kapcsolatot videóhívásokkal. Kölcsönösen aggódunk a másikért, de hamarosan, ha ennek az időszaknak vége, az első dolgom lesz hazautazni és átölelni őket. Addig pedig a lényeg, hogy mindenki jól van és egészséges. Én az első napokat nehezen éltem meg, alapvetően nagyon aktív vagyok. Sportolok, biciklizem, sétálok és egyik napról a másikra a lakásban ragadtam. De kreatívnak kell lenni, az első napok takarítási láza után próbálom minél hasznosabban kihasználni a rám szakadt rengeteg szabadidőt. Délutánonként online latin táncórákat veszek a tévé előtt, elkezdtem franciául tanulni és az olasz konyha iránti szeretetemet is végre kiélhetem; pizzát sütök, tésztát gyúrok. Szóval a napjaink a négy fal között telnek, de most ebből kell kihozni a legtöbbet hiszen #otthonmaradnimenő és most ez a legtöbb, amit tehetünk a járvány ellen.

A járvány vége őt is foglalkoztatja, így a témában már érdeklődött spirituális szakértőknél is.

Leadfotó és fotók: Szerafin Anna / Forbes IT / Fendi

Oldalak

Szólj hozzá Te is!