Fashion&Beauty

A designer márka, amely új szintre emeli az egyedi fogalmát - bemutatkoznak a Vengru tervezői

Vengru. Már maga a márkanév is megkapó, egyedi, ráadásul - a tulajdonosaitól tudom - "magyar"-t jelent, így több szempontból találó is. A brand alapvetően táskák, kiegészítők tervezésével foglalkozik egy csipetnyi csavarral. Amellett, hogy nagyon minőségi anyagokkal dolgoznak és időtálló, praktikus, dekoratív termékeket alkotnak a designerek - Szögi-Csomány Boglárka és Faragó Tamás -, megadják azt a szabadságot a vásárlóknak, hogy ők is formálhassák saját darabjaikat személyes ízlésüknek megfelelően. Egy különleges márka alapítóival interjúztam a legfrissebb FemDivat keretében.

FemDivat - a magyar tervezők blogja

Női magazinként a divat, mint téma mindig is rendkívül fontos volt a Femcafe.hu számára. Régóta nagy vágyunk, hogy a nemzetközi szinten is egyre népszerűbb és elismertebb magyar tervezőinket jobban megismertessük az olvasóinkkal. Ez a küldetése a FemDivatnak, mely arra hivatott, hogy bemutassa a hazai divatélet kiemelkedő és feltörekvő szereplőit egy valódi, őszinte, autentikus szűrőn keresztül, aminek keretében talán olyat is merünk kérdezni, amit más nem. Jövünk péntekenként. A szerző: Huszár Bianka.

A kiegészítő brand, ami szabad kezet ad - bemutatkozik a Vengru

Általában ha egy designer ruhadarabról vagy kiegészítőről van szó, azt várjuk, hogy egy gyönyörű végterméket kapunk kézhez, ha már hajlandóak vagyunk kiperkálni érte az árát. Előfordul azonban, hogy még egy szinte kifogástalan kreáción is akad olyan apró részlet, amin szívünk szerint változtatnánk, hiába a brand és a név - a Vengru erre kínál megoldást és lehetőséget. A Szögi-Csomány Boglárka és Faragó Tamás által alapított táska márka biztosítja a szabad kezet a vásárlóinak: amellett, hogy kész produktumokat is be lehet náluk szerezni, fontos számukra, hogy a célközönségük valóban elégedett legyen és egy hozzájuk tökéletesen passzoló designer darabbal távozzon. Utóbbi érdekében számos alap táskaváltozatot saját ízlésének megfelelően tervezhet, alakíthat a vásárló, tulajdonképpen ez is adja a brand esszenciáját. A legújabb FemDivat reflektorfényében a Vengru két tervezője.

Nagyon megkapó a márkanév, de honnan jött az ötlet?

A Vengru márkanév részben a háromszög- és trapézformákból ered, a dizájn korábban megvolt, a márka kezdőbetűje, a „V” forma pedig tükrözi a táskák formavilágát. Fontos volt, hogy rövid és egyszerű, könnyen megjegyezhető nevet válasszunk, valamint azt is szerettük volna valahogy megjeleníteni, hogy Magyarországon készülnek a darabok, ezért rákerestünk a „magyar” szóra, és a vengru több nyelven is magyart jelent, így esett a választás erre a névre.

Nagyon ritka, hogy egy dizájner – jelen esetben dizájner kettős – akkora szabadságot ad a vásárlóinak, mint ti. A Vengru DIY-szemléletre épít, ez nem veszi el tőletek az alkotás legszebb részét, hogy ott a kezetekben a végén egy kész termék? Hogy működik egy táska tervezése – meddig szerepeltek ti a folyamatban, és mikortól veszi át az irányítást a vásárló?

A termékek formája kötött, a fazonokat nekünk kellett megtervezni, a vásárlónak a szín és a táska elemek kombinációjára adunk szabadkezet, ami sok esetben egyébként inspiráló is, voltak olyan szuper színpárosítások, amikre mi sosem gondoltunk volna. Emellett szezononként csinálunk mini kollekciókat is, ahol mi szabjuk meg a színállásokat, ezekkel inspirációt nyújtva a vásárlóknak, sokszor inkább ezeket a meglévő kombinációkat választják. Legtöbbször az újabb fazonokat a visszajelzésekre és igényekre alapozva alakítjuk ki, szerintünk ez fontos.

Azért ezek az alaptáskák nem egészen az átlag magyar pénztárcához igazodnak. Nem tartottatok attól, hogy túláraztok egy félig DIY kiegészítőt?

A Vengru táskák és kiegészítők nem DIY termékek. Az árazás kialakítása nagyon nehéz, főleg akkor, ha azt szeretnénk, hogy az árak egységesek legyenek a saját üzletünkben, weboldalunkon és a viszont eladók üzleteiben is. A termékek hazai bőrdíszművesek keze munkái, az egyedi darabokat pedig képtelenség lenne sorozatgyártásban elkészíteni. Ilyen minőségben, azokkal az alapanyagokkal, amiket használunk az ár reális. Aki minőségi és egyedi örökdarabot keres, tudatos vásárló és nem szeretne minden szezonban egy újabb kiegészítőt magának, annak a Vengru erre lehetőséget nyújt.

Milyen anyagokkal dolgoztok elsősorban?

A táskák és kiegészítők marhabőrből készülnek, igyekszünk elkerülni a műanyag használatát még a csomagolásnál is, egyedül a vízhatlan bélés és a szivacsozott részeknél nem sikerült ezt kiiktatni. A jövőben szeretnénk újrahasznosított anyagokból készült alapanyagokkal is dolgozni.

Kik segítik még a márka fejlődését?

Jelenleg a Magyar Divat & Design Ügynökség magyar mentorprogramjában veszünk részt, melynek kereteiben hasznos workshopok segítségével építhetjük és alakíthatjuk a márkát. A képzések rengeteg területhez nyújtanak segítséget, hiszen sajnos egy márka életében a tervezés csak nagyon pici szelet, mi pedig mindketten tervezők vagyunk. Segítséget kapunk üzleti és pénzügyi stratégia kialakításában, a marketing ismeretinket is bővíti. A mentorprogram egyik célja pedig, hogy az elvégzését követően a hazai stabilistást szerzett, legjobban teljesítő márkáknak lehetőségük nyílik arra, hogy továbblépjenek az MDDÜ és a Camera Nazionale della Moda Italiana közös nemzetközi mentorprogramjába, amely a magyar tervezők nemzetközi piacra lépését segíti, valamint lehetőséget nyújt a Milano Fashion Weeken való bemutatkozásra is.

2020 a vírus miatt a divatiparban sem volt feltétlenül nyerő év. Mit vártok 2021-től? Mi a legközelebbi célkitűzés?

A vírus előtt a bevételeink 60-70 százalékban a turisták biztosították, akik a viszonteladó üzletekben tudták megvásárolni a Vengru termékeket. 2020-ban csak a hazai közönségre koncentráltunk és sikerült elérnünk a 2019-es bevételeinket. 2021-ben a hazai jelenlétet szeretnénk tovább erősíteni és emellett a külföldi piacra kerülés első lépéseit megtenni.

Hogyan boldogul két ilyen fiatal, szenvedélyes táskatervező a divatvilágban, ahol a kiegészítő dizájner paletta egyre színesebb?

Telített a piac, de az elejétől fogva szerettünk volna picit eltérni a megszokott stratégiától, ezért is hoztuk létre először az interaktív tervezőprogramot, ami jelenleg hazánkban egyedülálló.

Ismertek vagy elismertek akartok inkább lenni? Melyik fontosabb?

Mindkettő fontos.

Ha be kellene határolnotok a célszegmenst, melyik korosztály, illetve társadalmi réteg lenne a csoport?

Ha így kellene most behatárolni a vásárlóinkat, azt mondjuk, hogy jelenleg átlagban a 25-45 év közötti nők, de voltak már tinédzser és 60 év feletti vásárlóink is, a termékpaletta sem egysíkú. A jövőben viszont szeretnénk még jobban bővíteni a termékpalettát és férfi kollekciót is piacra dobni. Ha a célközönséget kell behatárolni, azok az emberek, akiknek fontos a magas minőség és a praktikum, akik modern, örök darabokat keresnek, nem státusz szimbólumként tekintenek az adott darabra és nem a trendek befolyásolják a vásárlásukat.

Mi a legnagyobb álmotok?

Egy stabil márka létrehozása, ami biztonságosan megáll a saját lábán és munkát biztosít helyi kisiparosoknak és nekünk is.

Magatoknak milyen táskát terveznétek?

Már megterveztük. Bogi évek óta a shoppert fazont hordja paneltáskával. Neki, mint kétgyermekes anyukának és dolgozó nőnek ez bizonyult a legpraktikusabbnak. A shopperben sok holmi elfér, viszont, ha csak a legszükségesebb dolgokat szeretné tovább vinni magával, lecipzározza a paneltáskát, rácsatol egy keresztpántot és azzal megy tovább. Tomi mindig is hátizsákot hordott, sokszor biciklivel közlekedik, ezért egyértelmű volt, hogy kell egy kényelmes és praktikus hátizsák, amibe laptopnak is van egy külön szivacsozott tok.

Láttam, hogy a vásárláshoz külön stylist, színtanácsadás és ezekhez hasonló szolgáltatásokat is igénybe lehet venni. Tényleg ennyire lényeges, hogy egy kiegészítőhöz színkódoljunk?

Mostanában nagyon divatos lett a színelemzés, sokan igénylik a segítséget, hogy megtudják milyen színek állnak nekik igazán jól. Ezekkel a szolgáltatásokkal - Somogyvári Edit stylisttal közösen - azoknak nyújtunk egy plusz segítséget, akiknek fontos, hogy milyen színtípusba tartoznak, és ez alapján szeretnék kialakítani a ruhatárukat. Illetve korábban sokszor írtak ránk, hogy a tervezőfelületen bizonytalanok, melyik színekből állítsák össze a táskájukat, ehhez ad segítséget a tanácsadás annak, aki igényli.

Ha külföldi piacra terveznétek, akkor is ugyanez lenne a márka koncepciója?

Tervezzük a külföldi piacra lépést és éppen most formáljuk a koncepciót, szeretnénk picit egyszerűsíteni az interaktív weboldalt is és felhasználóbarátabbá tenni. A variálható táskák mellett pedig több különálló kollekciót, önálló darabokat is bevezetünk, mint a legutóbbi GEM válltáska.

Hol látjátok a brandet 10 év múlva?

10 év nagyon hosszú idő, ahogy azt most is tapasztaljuk, nagyon gyorsan és nagyon sokat tud változni a világ rövid időn belül is. Fokozatosan alakítjuk ki az üzleti tervünk három-öt évre és nagy vonalakban hét évre előre is, az, hogy ebből mi valósul meg sokban függ attól, merre halad a világ. Jelenleg a nemzetközi piacra lépésre koncentrálunk, lépésről lépésre haladunk.

Kattints a további képekért!

Fotók, leadfotó: Magyar Divat & Design Ügynökség, Vengru

Oldalak

Fashion&Beauty