Sokaknak nehezen emészthető a márkám és amit képviselek - interjú Kerényi Virággal

Kerényi Virág az a tervező, akinek a divatszótárában erős szavak szerepelnek - kreációi ütősek, határozottak, kiemelkedőek, extravagánsak és kitűnnek a tömegből. Ő egy olyan dizájner, aki nem fél igazán különlegeset és merészet alkotni, még akkor sem, ha pontosan tudja, hogy a brandje sokak számára nehezen emészthető. A FemDivat új epizódjában Virággal beszélgettem.

FemDivat - a magyar tervezők blogja

Női magazinként a divat, mint téma mindig is rendkívül fontos volt a Femcafe.hu számára. Régóta nagy vágyunk, hogy a nemzetközi szinten is egyre népszerűbb és elismertebb magyar tervezőinket jobban megismertessük az olvasóinkkal. Ez a küldetése a FemDivatnak, mely arra hivatott, hogy bemutassa a hazai divatélet kiemelkedő és feltörekvő szereplőit egy valódi, őszinte, autentikus szűrőn keresztül, aminek keretében talán olyat is merünk kérdezni, amit más nem. Jövünk péntekenként. A szerző: Huszár Bianka.

A tervező, aki új szintre emeli az extravagáns fogalmát - interjú Kerényi Virággal

Extravagáns, merész, nagyvárosi, modern - ezekkel a kifejezésekkel lehetne leginkább jellemezni Kerényi Virág kreációit. Aki viseli a tervező ruháit, biztosan kitűnik a tömegből, nem véletlenül választ tőle számos hazai híresség szettet egy-egy nagyszabású eseményre. Mindig az jut eszembe a ruháiról és kiegészítőiről, hogy aki felveszi őket, egyben magabiztosságot is ölt magára - mindegyik darabja tekintélyt sugárzó és különleges. A szenvedélyes dizájnerrel beszélgettem a FemDivat legújabb részeként, aki taníthatná, hogyan maradjunk alázatosak és céltudatosak akkor is, amikor már jócskán tettünk le az asztalra.

Ha rád nézek, pontosan egy olyan nőt látok, amilyen kisugárzást a kreációid is tükröznek – magabiztos, gyönyörű és vagány vagy, akárcsak azok a csodák, amiket tervezel. Amikor megálmodtad a legelső kollekciódat, mi lebegett a szemed előtt? Mi volt az üzenet, amit közvetíteni szerettél volna, amivel be akartál robbanni a köztudatba?

Nagyon köszönöm, zavarba hozol! Az az igazság, hogy semmi más, mint magamból adni egy darabot, szeretet és örömöt másoknak.

Jó pár helyen megfordultál a világban, Dániában tanultál, egy darabig pedig éltél az Egyesült Államokban is. Ez a valódi kozmopolita életérzés az általad alkotott dolgokat is áthatja. Akartál külföldön lakni? Miért döntöttél úgy, hogy Magyarországon szeretnél karriert építeni?

De, nagyon szerettem volna és szeretnék a mai napig is, ugyanakkor rettenetesen erős bennem a hazám iránti szeretet. Szerintem az ember nem véletlenül születik oda, ahova. Elsősorban ott van feladata, aztán a határ a csillagos ég. Szeretem Magyarországot, és amikor külföldön éltem, egy idő után mindig hiányzott. Mindenkèpp megyek még ki, azt pedig, hogy mennyi időre, majd meglátjuk.

Mi a legnagyobb nehézség, amivel ennek a szakmának, illetve neked meg kell küzdened?

Nyilvánvalóan az, hogy a Covid miatt az emberek anyagi helyzete sok esetben megváltozott - és ez minket is érint. Ugyanakkor nem panaszkodom, én nagyon élveztem, hogy egy pillanatra megállt az idő és hallottam a gondolataimat.

Mi a receptje annak, hogy egy tervező nagy népszerűségre tegyen szert Magyarországon? A te kreációid megtestesítik a nagybetűs nőt, egy átlagos lányból is igazi dívát képesek teremteni. Úgy látom, mégsem jut neked akkora reflektorfény, amekkorát megérdemelnél.

Azt gondolom, hogy a márkám, illetve amit képviselek, nem mindenki számára emészthető könnyen. Sokaknak túl sok. Ettől függetlenül hiszem, hogy kellő kitartással, szeretettel és alázattal be lehet lopni magunkat az emberek, a vásárlók szívébe, és ezáltal a köztudatba is.

A hazai divatvilág legjelentősebb szereplői, dizájnerei azok az arcok, akik mindannyian megérdemelten vannak a helyükön, vagy azért ebben a szakmában is könnyű túlértékelni valakit a hátszele miatt?

Ez elég megosztó kérdés. Természetesen itt is - ahogy a világ minden szegletében és területén - előfordul az ilyesmi, de én azt vallom, hogy az ember ne másokra mutogasson, hanem magára és a saját munkájára, a belefektetett energiájára és a munkájába vetett hitére figyeljen. És akkor ha esetleg lassabban, küzdelmesebben és nehezebben is, eljut ugyanoda. A sikerélmény, illetve az ezáltal nyert erő pedig megfizethetetlen és elvehetetlen.

Mit tanácsolnál annak, aki a divatiparban szeretne érvényesülni?

Alázat, kitartás, hit, még több hit, álmodni, merni és soha fel nem adni.

Volt olyan mélypont az életedben/karrieredben, amikor azt gondoltad, ez a szakma talán mégsem neked való, kiábrándultál?

Ó, a mai napig sokszor van! Nagyon érzelmes vagyok és nagyon erős az igazságtudatom. Előfordul igen, hogy én is csüggedek, de olyankor megrázom magam és eszembe jut, hogy ha elindultam egy úton, azon végigmegyek. A cél ott van előttem, csak tennem kell a dolgom. Ha eléggé hiszünk a célban, az úton megkapjuk a szükséges segítséget.

Mennyi idő egy új kollekció kidolgozása A-tól Z-ig? Nyilván vannak olyan motívumok, melyek már a márka védjegyeivé váltak, de mindig szükség van az újabb inspirációra – ezt honnan meríted?

Minden is inspirál - nevet. De tényleg... A gyerekem, az aznapi időjárás, a családom, a munkám, egy napsugár, egy anyag, egy zene. Általában elég gyors vagyok. Ha kitalálok valamit, azt azonnal látni is akarom. Nyilván vannak időigényes munkafolyamatok, de alapvetően nem vagyok az az időhúzós típus.

Hogy írnád le a stílusod mint nő és hogyan, mint tervező? Egy külföldi dizájnertől azt hallottam, a legtöbb szakmabeli nem hordaná a saját kreációit.

Igaz! Illetve nem teljesen, igaz volt, amíg nem kezdtem el a táskáimat tervezni - nevet. Egyszerűen imádom őket, és minden nap mást hordanék.

Mostanra eljutottunk odáig, hogy a divatipar is ügyel a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre. Számodra mennyire fontos ez, mekkora figyelmet kap egy ilyen globálisan fontos téma Kerényi Virágnál?

Nagyon is. Igyekszem mindig elsődleges szempontként kezelni a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet. Lebomló anyagok vagy éppen újrahasznosítottak, maradékok. Nem szeretek pazarolni és hiszem, hogy egy jó táska 20 évig is táska, nem kell minden évben új.

Ha egy szóval meg kellene fogalmaznod, milyen a márkád...

Extra/különleges.

Ki a kedvenc magyar és külföldi terveződ?

Nincs kifejezetten kedvenc, akinek a ruháit hordom is, az a Nanushka, de sok mindenkit fel tudnék sorolni, alapvetően mindenki munkásságát tisztelem. Külföldiek közül Alexander McQueen, Balmain, de még rengeteg van rajtuk kívül.

Te hogyan látod tervezőként a hazai divatot? Szerinted egy 10-es skálán mennyire stílusosak a magyar nők?

Szerintem a stílussal alapvetően nincs baj, inkább úgy fogalmaznék, hogy sokszor akinek pénze van nem nyit az új, itthoni tervezők felé, hanem megy az Andrássyra a Gucciba vagy a fast fashion üzletekben költi el a pénzét minden szezonban. Kicsit ezt a felfogást kellene nyitni, felülírni, mert rengeteg tehetséges tervezőnk van.

Tényleg a ruha teszi az embert?

Egyáltalán nem. A ruha/kiegészítő maximum segít az embernek jobban kifejeződni, kiteljesedni és jól érezni magát a bőrében. Ezáltal pedig képes örömöt és kiegyensúlyozottságot sugározni.

Ugorjunk előre az időben öt évet. Hogy látod magad?

Boldog, kiegyensúlyozott anyaként és feleségként. Mellette természetesen sikeres tervezőként. Szeretnék minél ismertebb és jómódúbb lenni, hogy segíthessek a rászorulóknak - ez lenne számomra a legnagyobb öröm.

Kattints a további képekért!

Fotók, leadfotó: Kerényi Virág, Harazdy Eszter, Csoboth Edina, Zsolyomi Norbert, Galisz Virág, Dajkai Dávid, Orosz András, Gregus Máté

Oldalak

Szólj hozzá Te is!