Lifestyle

A Mágnás Miskát sem a Star Wars, sem az Avatar nem tudta soha legyűrni a magyar mozikban

A második világháború után új életre kelt hazai filmgyártás lassan találta meg az utat a nézőkhöz, de a negyvenes évek végére ráleltek a megfelelő receptre. Az 1949-ben bemutatott, az úri világot kifigurázó, kellemes melódiákkal kísért, könnyed romantikus vígjáték, a Mágnás Miska bombasiker lett. A Gábor Miklós, Sárdy János, Latabár Kálmán közreműködésével elkészült alkotást 9.877.357 néző látta a mozikban. Erre azóta sem volt példa. Még a hollywoodi szuperprodukciók – Star Wars, Avatar - sem tudtak a nyomába érni. Az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonon a film felújított változatát vetítik újra nagyvásznon.

A hatvanas években sem múlt el a hazai moziláz

A Mágnás Miska káprázatos népszerűsége szerencsére nem egyedi a hazai filmgyártásban. Már az ötvenes években követték a példáját a műfaji filmek felé bátran forduló alkotók. A szocialista propagandát finoman karikírozó, a kor vezető színészeivel forgatott 1953-as Állami áruházban szintén a humor és a zenés betétek kaptak nagyobb hangsúlyt. A feketekereskedelem köré szőtt mesterkélt történet tanmese helyett a közönség szórakoztatását szem előtt tartó alkotás lett. Több mint 6,7 millióan be is ültek rá a mozikba. Ennek a filmnek is köszönhető, hogy Latabár Kálmán újabb nagy korszakát hozták el ezek az évek. A Mágnás Miska, az Állami áruház mellett a főszereplésével forgatott 1954-es vígjáték, a Fel a fejjel szintén kiugró siker lett. Közel 6 millión váltottak rá jegyet annak idején. A régiek mellett új sztárokat is avattak a nézők. A népszerű Szigligeti Ede mű, a Liliomfi azonos című adaptációja a szerelmeseket játszó Darvas Ivánt és Krencsey Marianne-t egy pillantás alatt közönségkedvenccé emelte, akikért ugyancsak sokan ültek be a filmszínházakba, egészen pontosan 6,7 millióan.

A hatvanas és hetvenes években sem múlt el a hazai moziláz. Bár nagyobb lett a külföldi konkurencia, felbukkantak az amerikai westernek, katasztrófafilmek, sci-fik és külföldi komédiák, azért a magyar filmek többé-kevésbé állták a versenyt. Legfőképpen Várkonyi Zoltán rendező miatt, aki a Jókai Mór és Gárdonyi Géza regények vászonra vitelével széles tömegeket szólított meg. Az Egri csillagokat és A kőszívű ember fiait is 9 milliónál többen nézték meg a mozikban, de az Egy magyar nábob, illetve a Kárpáthy Zoltán előadásaira is 7,2 millió jegyet értékesítettek. A magyar film élt, virult, de már egyre inkább láthatóak voltak annak a jelei, hogy előbb-utóbb nálunk is elszipkázzák a nézőket a külföldi szuperprodukciók. Bár keveset engedtek be belőlük Magyarországra, azért a Star Wars (Csillagok háborúja címmel), vagy a Volt egyszer egy vadnyugat sokak érdeklődését felkeltette. Sergio Leone westernjére 8,7 millióan, George Lucas űrkalandjára 5,4 millióan váltottak belépőt.

A magyar animáció virágkora

A nyolcvanas évek a hazai animáció nagy korszakai közé tartoznak. Dargay Attila az 1981-es Vuk és az 1985-ös Szaffi révén kicsiket, nagyokat egyaránt a mozikba csábított. Akkoriban a két film együtt közel 4 millió nézőnek jelentett óriási élményt. Akárcsak az 1986-os Macskafogó, amit szintén több mint 1,1 millió honfitársunk látott a bemutatója idején. Bujtor István is ebben az évtizedben tette le a magyar zsaruvígjáték alapjait. A Pogány Madonna 1,5 milliós nézőszáma hosszútávra bebetonozta az ő, illetve a műfaj jövőjét. A szerzői filmes oldalt képviselő rendező, Szabó István szintén megtalálta a hangot a közönséggel. Az Oscar-díjas Mephisto és a Redl ezredes egyaránt nézettek voltak. Az előbbit közel 1,5 millióan, utóbbit 974 ezren látták.

A nyolcvanas évek kimagasló sikere lett még az István, a király rockopera filmváltozata, amit 1,4 millióan néztek meg a mozikban, illetve a kifejezetten a fiatalabb korosztálynak szóló zenés, romantikus Szerelem első vérig, ami 1986-ban 1,2 millió nézővel robbantott kasszát.

A Sose halunk megtől a Saul fiáig

A rendszerváltás utáni Magyarországon a korábbi látogatottsági adatok már elérhetetlennek bizonyultak. Az országba beömlő külföldi, főleg amerikai filmek áradata elvitte a közönséget, de azért még így is akadtak szép számmal olyan magyar produkciók, amelyek felvették velük a versenyt. A Sose halunk meg (209 ezer néző), a Hamis baba (223 ezer néző), A miniszter félrelép (662 ezer néző), a Csinibaba (502 ezer néző), valamint a Hippolyt, a Valami Amerika, a Szabadság, szerelem, a Kontroll, a Made in Hungária, az Üvegtigris egyaránt bizonyították, hogy a nézők még mindig szeretik a rólunk, elsősorban nekünk szóló történeteket. Ez a tendencia pedig az utóbbi bő évtizedre is igaz köszönhetően olyan hazai sikerfilmeknek, mint az Oscar-díjat elnyert Saul fia, az Ezüst Medvével kitüntetett Testről és lélekről, valamint Antal Nimród hollywoodi léptékű akciófilmje a Viszkis, vagy a 456 ezer nézőt vonzó Kincsem.

Az idei Budapesti Klasszikus Film Maraton programjában a magyar sikerfilmek bő 70 éves terméséből merítve többek közt látható lesz a felújított Mágnás Miska, az Állami áruház, illetve a Macskafogó is.

Talán te sem gondoltad volna, de bizony kedvenc romantikus filmjeink szexjelenetei nagyon pontosan megtervezett koreográfiát vesznek igénybe, amelynek felelőse nem más, mint az intimitás koordinátor.

Leadfotó: Facebook

Oldalak

Lifestyle
Lifestyle
Az amerikai modell és színésznő, Brooke Shields a nyolcvanas években volt igazán a csúcson, de a Netflix ismét visszatette őt a térképre. Most az ő főszereplésével készült alkotás tarol.
Sztárok
Kulcsár Edina és férje Varga Márk, az az G.w.M már több, mint egy éve házasok és jelenleg második közös gyermeküket várják. Edinát cseppet sem viseli meg a terhessége, sőt amikor csak tehetik,...
Sztárok
A színésznő alakja egyszerűen még mindig bámulatos, kék ruhája pedig úgy simult az idomaira, mintha egyenesen ráöntötték volna. Egy biztos: őt irigyli most minden nő.