Jogszerűtlen, amit a buszvezetők tesznek: zárva tartott ajtókkal fékezik meg a bliccelőket
Múlt héten az Újpalota felé közlekedő 7-es busz beállt a következő megállójába, ám a vezető nem nyitotta ki az ajtókat. Az utasok zavartan várakoztak, nem tudták, mi történik. Végül kiderült, éppen egy bliccelőt büntettek az ellenőrök, és így akarták megakadályozni a „szökését”. A hvg.hu utánajárt a témának: bár a buszvezetők nem belső utasításra cselekszenek így, jogászok szerint ez jogszerűtlen.
Nem egyedi eset
A 7-es buszon történt incidens nem egyedi eset; néhány napja az Index arról írt, hogy a 8-as busz sofőrje kb. 20-25 percen keresztül nem nyitotta ki az ajtót a megállóban. Egy különösen agresszív bliccelőt próbáltak visszatartani, aki úgy megtaposta az egyik ellenőr lábát, hogy eltört a lábujja. Amíg meg nem érkezett a rendőrség, senki nem szállhatott le a járműről.
A hvg.hu első körben a buszsofőröknél, a BKV-nál és a BKK-nál érdeklődött arról, belső utasításra cselekszenek-e így a vezetők, ám mint kiderült, senki sem tudott hivatalos direktíváról. A portál jogászok véleményét is kikérte a témában, akik egybehangzóan állították: ha a sofőrnek nincs jogalapja az ajtók zárvatartására, akkor megsérti az utasok személyi szabadságát.
A Magyar Helsinki Bizottság civil jogvédő emberi jogi szervezet rendőri intézkedésekkel foglalkozó szakértője, Tóth Balázs is azon a véleményen van, hogy a bliccelő utas csak akkor tartóztatható fel, ha valamilyen konkrét bűncselekménnyel gyanúsítják - de a többi utast még így sem lehet bezárni.
Ezzel szemben a BKK szerint a vezető jogszerűen járt el az Index által is megírt, 8-as buszon történt incidens kapcsán. A hvg.hu-nak azt nyilatkozták: a bűncselekmény elkövetőjét bárki elfoghatja, és átadhatja a rendőrségnek, ráadásul a vezető tájékoztatta az utasokat, hogy a rendőrség megérkezéséig nem nyitja ki az ajtót. Hozzátették: egyik utas sem kérte, hogy leszállhasson; ilyen esetben a sofőr természetesen eleget tett volna a kérésnek.