Sztárok

Divat, szocializmus, gyilkosság: Vass Virág legújabb könyve csupa izgalom

A regényt egy manöken tragikus története ihlette, ami teljesen felforgatta a 80-as évek Magyarországát.

Egy gyönyörű lány, aki a mennyből a pokolba zuhant

Vass Virág legújabb kötete hamarosan a boltok polcaira kerül, ami már a kilencedik könyve lesz a sorban. A Nők Lapja szerzője és a magyar ELLE magazin alapítója három év hallgatás után most egy olyan történetet mesél az olvasóknak, ami nemcsak a magyar közvéleményt, hanem a rendőrséget is megrázta: 1985. január 3-án három holttestet találtak egy New York-i luxusapartmanban. Az áldozatok mind magyarok voltak, egy népszerű modell, annak barátnője és egy fotós. Lantos Piroska egy szempillantás alatt vált világhírű fotómodellé és manökenné, de örökké megpecsételte őt a sors azzal, hogy a szocialista Magyarországon született. Féltékenység, árulás vagy tragikus véletlen? A „magyar nemzeti kincs” történetét a mai napig legendák övezik, de hogy pontosan mi volt az oka annak, hogy mindössze 29 évesen elveszített a világ egy páratlan szépségű fiatal nőt – a mai napig nincs egyértelmű válasz rá. Az írónő hosszas anyaggyűjtéssel és elemző munkával rakta össze a történet mozaikdarabjait, amiből megszületett Az örökké rövid története.

Egy magyar modell élete a szocializmus árnyékában

Hogyan találtál rá Kardos Sára történetére?

Az édesanyám egy országos divatlapnál, az Ez a Divatnál dolgozott. Volt személyes emlékem arról a korszakról, amiben a puritán egyformaság jellemzett mindent, mégis izgalmas ellentmondásként jelen lehetett a divat Magyarországon is. Az önkifejezés és a szépség iránti vágy mesterséges módon háttérbe szorult, de az igény ettől függetlenül megvolt rá az emberekben. Emlékeztem egy nagyon csinos, elegáns modellre, akit sokszor láttam és életútját megismerve annyira izgalmasnak találtam, hogy éreztem, dolgom van ezzel a sztorival.

Mennyire volt fontos számodra, hogy a történelem és az egyéni életút tekintetében is hiteles legyen a regény?

Valójában minden narratíva. A saját életünket sem tudjuk kétszer ugyanúgy elmesélni, ezért ez a történet is az én szűrőmön keresztül született meg. A fikció irányába vittem el a cselekményt, két okból. Egyrészt, hogy vigyázzak sorsokra, másfelől sok-sok kérdőjel övezi az ő történetét. Harminc év távlatából nyomozni, tényleges bizonyítékokat feltárni egyszerűen nem lehet, ezért ez nem memoár vagy életrajzi könyv. Ezért nem szeretem nevesíteni a főszereplőt. A megtörtént esetben engem az érdekelt, hogy milyen volt az életútja, az ő saját, női sorsa, ami időtől és kortól függetlenül mindenkit megérinthet. A közeg, ahova születünk, a kultúra, ország, történelmi éra és a család nagyon meghatározó részét képezi személyiségünknek. Ebben a történetben ez nagyon erősen jelen van, hiszen az egyéni döntések és a szocializációs tényezők kölcsönhatását szerettem volna megfejteni a hősnő életét bemutatva. Noha nekem nem tartozik az alapvető érdeklődésem körébe a divat, valahogy mindig belép az életembe. Újságíróként sok embert megismertem a legkülönbözőbb társadalmi rétegekből, és mindig nagyon foglalkoztatnak az egyes női sorsok, most is ez volt számomra a kiindulópont.

Az idősebb korosztály biztosan emlékszik a 70-es 80-as évek ikonikus manökenjeire, de csak nagyon kevés fiatalnak mondanak valamit az olyan nevek, mint Pataki Ági, Sütő Enikő vagy éppen a szóban forgó Lantos Piroska…

A rendszerváltás előtt, irigyelték a modelleket, hiszen rengeteg olyan előnyben részesültek, amelyekről egy átlagos, magyar kispolgár csak álmodozott. Szabadon utazhattak, drága éttermekbe jártak és olyan lenyűgöző ruhákat hordhattak, amiket tátott szájjal bámultak az emberek. A könyv főszereplője egy dekadens, arisztokratikus megjelenésű lány, 180 centis magassággal és karcsú, nyúlánk testalkattal. Olyan szempontból nem volt szerencsés, hogy éppen egy paradigmaváltás közepén került be a divatszakmába: megjelentek a sportos modellek, mint amilyen Cindy Crawford volt, valamint babaarcú loliták. De változott a modellek médiában való megjelenítése is: kezdetben a jó házból való, tisztességes, erkölcsös lányokat emelte fel a szakma, majd jött Gia Carangi, akit annak ellenére imádtak, hogy nyíltan drogozott és vad szexuális kisugárzása volt. A divat változékonysága közepette a mi kis magyar hősnőnk nagy karriert futott be külföldön, Párizs és New York legnagyobb kifutóin szerepelt, a Chanel divatház modellje is volt. A magyar reklámfotókon nem igazán láthattuk, mert nem a dolgozó nő szépségideálját testesítette meg. Talán ezért emlékeznek rá kevesebben.

Bántja az írói igazságérzeted, hogy nem született a könyvből önéletrajzi regény, hanem fikciós köntösbe kellett bújtatni a történetet?

Nem, mert én nem életrajzi könyvet szerettem volna írni, nem is az egykori gyönyörű manöken több mint harminc év távlatából már kibogozhatatlan történetét. Szükségem volt egy valós korrajzra, egy megtörtént eset morzsáira ahhoz, hogy ma is érvényes emberi kérdésekről írjak, arról, mennyire szalad az ember a végzete felé, mennyire képes abból a hálóból kitépni magát, amit a saját személyisége, szocializációja, kényszerei, ambíciói fontak köré. A kutatómunka során rengeteg olyan közeli és távoli ismerőssel beszéltem, akik figyelték az ő életét. Azt gondolom, hogy bár ez adott esetben egy fikciós regény, mégis hitelesebb tud lenni, mint egy életrajzi, dokumentarista mű, ugyanis az elbeszélők sokkal őszintébbek voltak hozzám annak tudatában, hogy nem mindenképpen memoárt akartam írni. Egy író élvezi ilyenkor a szabadságot is, amit azáltal kap, hogy nem kell röghöz kötnie magát a valósághűség érdekében. Nemcsak az interjúzás volt érdekes, hanem a levéltári munka is. Kutattam a korabeli forrásokat, hogy olyan könyv legyen, ami nem mond ellent semmilyen, ma ismert ténynek. Sok-sok történetet ismerhettem meg a rendszerváltás előtti időkből. Egy embertelen kor emberségét láthatja az olvasó, hiszen sok íráson egyértelműen látszik, hogy a besúgó védeni akarja a jelentéseivel azt a célszemélyt, akit meg kellett figyelnie. Persze sok rosszindulatú, irigységből vagy gonoszságból született bejegyzéssel is találkoztam. Akik a divatvilágban dolgoztak még inkább ki voltak téve annak, hogy megfigyelték őket, éppen ezért nagyon nehéz kiszűrni, hol az „igazság”. Bízom benne, hogy a korszellem és a főhős életét megismerve, az olvasók elgondolkodnak azon, hogyan alakulhatott volna másképpen a karakter élete, és ezáltal talán elindul bennük egy felismerés a saját életükkel kapcsolatos felelősség iránt is.

A legtöbben szerzőként ismernek, de már tinédzser korod óta foglalkozol újságírással is. Az első önálló köteted 2009-ben jelent meg, de a Vulévu óta ez már a kilencedik könyved lesz, ezért úgy tűnik, szereted ezt a formátumot is.

Sokszor van bennem hiányérzet egy-egy újságcikk kapcsán, mert az alkotói szabadságot a terjedelem nagyon leszabályozza. Ha tovább gondolnék egy témát, vagy úgy érzem, hogy a jelentőségét egy nagyobb történt útján sokkal inkább el tudok juttatni a közönséghez, előbb-utóbb könyv alakot ölt. Ez a helyzet Az örökké rövid története esetében is, de még lapul jó néhány regényötlet a fiókban, amikről egyelőre nem árulhatok el többet. Az biztos, hogy továbbra is a női életutak és sorskérdések kerülnek a fókuszba a későbbi munkáimban.

Az egykori műsorvezető egyre több időt tölt Magyarországon. Könyvet írt és a tévében is újra feltűnik majd.

Leadfotó és fotók: Femcafe.hu / Kunos Attila

Oldalak

Sztárok
Home&Design
Ahogy beköszönt a tavasz és közeledik a húsvét, sokan szeretnék otthonukat friss, vidám és ünnepi hangulatba öltöztetni. Ehhez adunk most kreatív, praktikus ötleteket!
Lifestyle
Rengetegféle hobbi közül választhatunk a mindennapok során, teljesen eltérő, hogy kinek mi válik be, mit élvez a legjobban. Létezik viszont egy hobbi, mely egyetlen forintba sem kerül, bármikor...
Fashion&Beauty
A különféle izgalmas ruhatrendek mellett idén természetesen a figyelemre méltó cipőkből sem lesz hiány.