Sztárok

Kovács Patrícia: Döbbenten látom, hogy a helyzet rosszabb, mint tavasszal - Interjú

A színésznő korábban intenzív szakmai életet élt: sorozatokban, filmekben és színpadon is játszott. A koronavírus-helyzet az ő rutinját is felborította, de a nehézségből megtanult előnyt kovácsolni. Az újonnan életre hívott SzínházTV háziasszonya lett, így a rendhagyó kulturális szolgáltatásról és az online színház jövőjéről kérdeztük, de azt is elárulta, miben változtatta meg családi életét a karantén.

Mi a jövője a színháznak?

A koronavírus-járvány alaposan megnehezítette a színházi szakmában dolgozók életét. A színészek, rendezők, zenészek, táncosok, technikusok, smink- és maszkmesterek, fodrászok és a kiszolgáló személyzet valamennyi tagja anyagi bizonytalanságba került. A művészi lélek pedig nemcsak a pénzbevétel kiesést viseli nehezen, hanem az előadások elmaradását és a közönség figyelmének a hiányát. Bár nyáron úgy tűnt, hogy újra lehetséges lesz tömegrendezvényeket tartani, az őszhöz közeledve már jól látszódott, hogy a pandémia miatt hamarosan ismét kényszerpihenőre megy Thaleia. A lehetetlen helyzet miatt a színházi szakma összefogott, már az első hullám idején elkezdődtek világszerte az élő, streaming előadások és kiderült, hogy online is élvezhető tud lenni a színház nyújtotta élmény.

Elindult a SzínházTV

Egy rendhagyó, magyar kezdeményezés is megalakult, a SzínházTV jóvoltából a többi között a Katona József Színház, a Centrál Színház valamint a Játékszín darabjait tekinthetik meg a nézők online. A projektben résztvevők missziója, hogy elérhetővé tegyék a legjobb magyarországi előadásokat akár a vidéki és külföldön élő magyarok számára is, és minden tekintetben a legmagasabb minőségű színházi élményt nyújtsa közönségének. A kor professzionális kívánalmainak megfelelően 4K ULTRA HD minőségben közvetítik az előadásokat.

A színházi élményt felvezető műsorokkal, backstage túrákkal teszik még izgalmasabbá, a különleges közvetítések háziasszonya pedig Kovács Patrícia színésznő, akivel az új lehetőség kapcsán a koronavírus-járványról, a színházi szakmáról és a saját jövőképéről beszélgettünk.

Az idei év senkinek nem úgy zajlott, ahogy eltervezte. Hogyan élted meg színésznőkét, amikor tavasszal egy csapásra véget ért a megszokott, mozgalmas életed és kis túlzással teljesen hibernálnod kellett a hivatásodat?

Ha teljesen őszinte akarok lenni, az első másfél hónapját élveztem a karanténnak. A vírus előtt úgy éltem, hogy havonta 20-25 előadásom volt, közben folyamatosan forgattam, ezért már a teljesítőképességem végénél jártam. Valójában jól jött számomra a leállás, mert elkezdtem feltöltődni egy csomó olyan dologgal, amire korábban nem jutott időm. Több alkalommal is elmentünk az erdőbe a kislányommal és a kutyánkkal, valamint az otthonunkban is végre tudtam tevékenykedni, mert lett időm befejezni a halogatott dolgokat, elmaradásokat.

A nyár viszonylagos nyugalomban telhetett, mert megtorpant a járvány. Számodra hogyan teltek ezek a hónapok?

Fordulópont volt a nyár közeledése számomra is, egyre inkább vágytam arra, hogy a szakmámban is produktívan lehessek jelen. Szigorú szabályok és folyamatos tesztelés mellett elkezdtem forgatni a Szia, Életem! című filmet, ami egy nagyon izgalmas, fantasy elemekkel dúsított vígjáték lesz. Élveztem, hogy kezdett újra beindulni az élet, és bár mondogatták, hogy lesz második hullám, én úgy hittem, hogyha odafigyelünk és betartjuk a szabályokat, akkor ha nem is pont úgy, mint régen, de tudjuk folytatni a munkát. Döbbenten látom, hogy mostanra a helyzet még sokkal rosszabb, mint volt a Covid-járvány hazai kezdetén. Sokat tanultunk ebből a helyzetből mi is, filmes és színházas emberek. Már megszoktuk, hogy mindent csak ceruzával írunk be a naptárunkba...

A koronavírus-járvány első hullámakor mindenki döbbent bénultsággal figyelte, hogyan rajzolódnak át az életünk keretei. Most, mikor vakcina hiányában a járvány újra fellendülőben van, a legtöbben már inkább az alternatív megoldások irányába igyekszik a passzivitás helyett. A SzínházTV ötletgazdái mikor kerestek meg téged a kezdeményezéssel?

Már tavasszal megfogalmazódott az ötlet, hogy elkezdjünk fejleszteni egy olyan streaming-szolgáltatást, ami a színházi élményt tudja nyújtani a nézőnek az online térben, sőt, még akár többet is. Öröm az ürömben, hogy őszre, mire elkezdődött a második hullám összeállt a csapatunk, az anyagi és a technikai feltételek is adottá váltak.

Mennyire hiszel abban, hogy egy olyan típusú élmény, mint amit a színház nyújt adaptálható lesz online előadások formájában is?

Ez egy új terep. Azt gondolom, hogy azt az élményt, mint élőben, nem tudjuk feltétel nélkül megadni, adunk viszont másféle élményt. Valami sokkal bensőségesebbet, valódit, amit egy előadás nézése közben nem kaphat meg a néző. Már évek óta jelen vagyok a közösségi médiában és azt tapasztalom, hogy a közönség kíváncsi arra is, hogy mi történik a kulisszák mögött, nekem pedig ennek megmutatásában lesz kulcsszerepem. Nem beszélve arról, hogy az online előadások lehetőséget ad arra, hogy azok az emberek is eljussanak egy-egy előadásra, akik eddig nem tudtak, mert külföldön élnek, kicsi gyerekük van, akit nem tudtak kire hagyni vagy anyagilag nem engedhették meg maguknak, hogy az egész családot befizessék. Rengeteg ember kimaradt a színházi világból, ez pedig most kaput nyit számukra.

Azt gondolom, hogy egy ilyen szolgáltatásnak akkor is lesz létjogosultsága, ha visszaáll az élet a régi kerékvágásba. Egy ilyen plusz lehetőség nem fog elvonni tőlünk nézőket, hiszen az élő, színházas előadásokat nem tudja pótolni, viszont egy bizonyos rétegnek, aki korábban nem tudott hozzáférni a darabokhoz, segítség lehet a kulturális kikapcsolódásban ez a platform.

Izgalmas feladat lehet az általad jól ismert kulisszákból tudósítani, ráadásul testhez álló a szerep számodra, hiszen amellett, hogy színésznő vagy, korábban a SuperTV2-ön feltűntél műsorvezetőként. Mit szeretnétek pontosan megmutatni a közvetítések alatti szünetekben a segítségeddel?

A mi platformunk missziója, hogy sokszínű élmény adjunk a nézőnek. A közelmúltban Az őrült naplóját közvetítettük a Jurányi Házból, ami egy független, progresszív előadás, de jövő évben a Centrál Színházba is elmegyünk, ahol pedig egy Woody Allen vígjátékot mutatunk meg a nézőknek. Többféle stílusú, eltérő karakterű színházakat és társulatokat mutatunk meg, én pedig azt a feladatot vállaltam, hogy ezeket a különlegességeket és sajátosságokat megmutassam a nézőknek. Ha egy előadásban kiemelt szerepe van a díszletnek, akkor felfedjük azt, hogy dolgoznak a technikusok és munkások. Ha valahol az az érdekes, hogy kerül fel egy szereplő fejére egy klasszikus paróka, akkor annak a folyamatát láttatjuk. Sőt, még arról is lerántjuk a leplet, hogy azok a színészek, akik a színpadon ősellenséget alakítanak, előadás előtt milyen nyugodtan kvaterkáznak a büfében egymással. Ezek olyan információk, amikkel színesíteni tudjuk a közvetítést a szünetekben, egyfajta bennfentes, reality élményt ad a nézőnek. Van ebben egy jó értelemben vett koszosság, amitől élő az egész. A közönség sokszor idilli képet vizionál a színészek életéről, de most látni fogják, hogy vannak olyan színházak, ahol bizony nem olyan szép az öltöző vagy a mosdó, mint gondolják...

Lehet rólad tudni, hogy érdekel a divat és gyakran viseled magyar tervezők munkáit. A SzínházTV-ben betöltött szereped mennyire ad majd lehetőséget arra, hogy a hazai divatipar szereplőinek munkáit megmutasd magadon?

Megpróbálom a magyar tervezőket valamilyen módon mutatni, de az én dolgom elsősorban most az, hogy közvetítsek és ne rólam szóljon. Nagyon élvezem a közvetítői szerepemet, ez nem egy póz, hanem a természetes működésem. Egy megközelíthető embernek tartom magam, aki bárkivel elbeszélget és szívesen találkozik a rajongóival vagy az utca emberével. A közvetlenségemet a közösségi médiában is képviselem, a saját tartalmaimat én gyártom, az üzenetekre és a kommentekre is mindig én válaszolok. Ezt az oldalamat szeretném megmutatni akkor is, amikor egy színház művészbejárójából tudósítok éppen. Szeretem a divatot, kifejezetten rajongok a magyar dizájnerek munkáiért, de szeretnék egy közvetlen, nyitott figurája lenni a SzínházTV-nek, nem pedig egy megközelíthetetlen díva, aki önmagát és a külső adottságait akarja megmutatni, szerepeltetni ebben a helyzetben.

Lassan vége az évnek, de még az egészségügyben jártas szakemberek sem tudják megjósolni pontosan, hogyan telik majd 2021. Neked milyen terveid vannak a következő évre?

Vannak terveim, színháziak, magánéletiek, de nehéz most bármit mondani. Januárban kezdtem volna próbálni egy színházban, egy másikban pedig csináltam volna egy monodrámát. Nem tudom, hogy ezek létre jöhetnek-e majd. A film, amit említettem korábban az ígéretek szerint elkészül jövő nyárra, de nem tudjuk, mikor és hogyan tudjuk bemutatni majd. Az biztos, hogy az egészségünk a legfontosabb, és csak akkor szabad megnyitni mindent, ha már azt biztonsággal tehetjük. Én biztosan ott leszek majd.

Tallós Ritát és kolléganőjét, Sajgál Erikát kérdeztük az újonnan alapított női színházukról, a Liliom Produkcióról. A társulat mottója tökéletesen reflektál missziójukra: „Nők, nőkről, nem csak nőknek!”. Interjú.

Leadfotó és fotók: facebook.com/szinhaztv; kovacspatriciaofficial; 123rf

Oldalak

Sztárok
Home&Design
Ahogy beköszönt a tavasz és közeledik a húsvét, sokan szeretnék otthonukat friss, vidám és ünnepi hangulatba öltöztetni. Ehhez adunk most kreatív, praktikus ötleteket!
Lifestyle
Rengetegféle hobbi közül választhatunk a mindennapok során, teljesen eltérő, hogy kinek mi válik be, mit élvez a legjobban. Létezik viszont egy hobbi, mely egyetlen forintba sem kerül, bármikor...
Fashion&Beauty
A különféle izgalmas ruhatrendek mellett idén természetesen a figyelemre méltó cipőkből sem lesz hiány.