Szépség, egészség, diéta, fitness, lélek - profi tanácsok a sikeres életmódváltáshoz 2021-ben

Ha te is megfogadtad korábban, hogy az új évben végre életmódot váltasz és testi-lelki szinten kiegyensúlyozott leszel, ám eddig valamilyen okból mégsem sikerült elköteleződnöd a változás mellett, ez a cikk neked szól.

Életmódváltás - avagy megújulás kívül, belül

Tapasztalatból tudom, az életmódváltás nem egyszerű. Lehet, hogy közhely leírni egy ilyen mondatot, de fontosnak tartom megjegyezni, mert rengeteg akaraterő és kitartás szükséges ahhoz, hogy elérjük a célt - ráadásul nemcsak az elinduláshoz, hanem a folyamat fenntartásához is. Utóbbi az, amely sokaknál az akadályt jelenti. Jellemző az emberi természetre, hogy gyakran inkább választja a biztos kellemetlent, mint a bizonytalan kellemeset. Félünk az ismeretlentől, akármi legyen is az, ez a filozófia pedig romba döntheti a legelszántabb versenyzőt is, akinek útközben alábbhagy a motivációja.

Talán az a gond, hogy mindannyian nagyban gondolkodunk. Azt értem ez alatt, hogy az apró nüanszok helyett rögtön óriási változásokat szeretnénk beépíteni az életünkbe, és olyan magasra tesszük az elvárás lécét, hogy nem tudjuk megugrani - legalábbis nem rövid idő alatt, ez pedig demotiváló.

Ha te is megfogadtad magadnak, hogy márpedig 2021 lesz az az év, amikor igenis testileg-lelkileg feltöltöd magad és határozottan belefogsz az életmódváltásba, hadd segítsünk! Az alábbi tanácsok segítenek, hogy lépésről-lépésre - kisebb módosításokkal - tudd megvalósítani a célod. Összesen öt területet érintünk a cikkben, a Women's Health Magazine írása alapján adunk tippeket arra vonatkozóan, hogyan fejlődhetsz diéta, fitness, mentális- és testi egészség, valamint szépségápolás témában.

Szépség - hogy azt mondják, "ragyogsz"

1. EGYSZERRE CSAK EGYRE FIGYELJ

Azt mondják, mi, nők képesek vagyunk egyszerre több felé figyelni, de ha az énidőről van szó, ezt a mottót érdemes újragondolni. Sokkal nyugodtabban tudsz időt szánni egy-egy tevékenységre - legyen szó akár szépségápolásról -, ha adott pillanatban csak arra a bizonyos dologra fókuszálsz. Egy példa: a reggeli vagy esti arckezelés, sminkelés/lemosás nálam például úgy zajlott korábban, hogy szimultán csináltam közben millió mást - ettem, dolgoztam, pakoltam, soha nem koncentráltam csak egy valamire, nem tudtam igazán átadni magam annak az értékes percnek. Pedig akármilyen elhanyagolhatónak is tűnik, az énidő - legyen az számodra bármi - minden momentuma értékes, ezért ne rohanj!

Utóbbi gondolathoz kapcsolódik a következő pont a témában. Ha eddig 30 másodpercet szántál egy arcszérum felvitelére, szánj rá ezentúl 60-at. Nevetséges lehet így első olvasatra, de hidd el, sokat hozzáad az a plusz fél perc az elégedettség-érzetedhez. Kipróbáltam, bízz bennem.

Arcápolás

2. REND A LELKE MINDENNEK

Ha ránézel a fürdőszoba szekrényedre, ami rendszertelen és tele van felesleges dolgokkal, akkor te magad is rendetlennek és szétesettnek érzed majd magad. Nem hiába mondják, hogy a tisztaság fél egészség - a közérzeted is javul, ha a környezeted makulátlan. (Sajnos beismerjük vagy sem, mi, nők hajlamosak vagyunk gyűjtögetni és felhalmozni különféle szépségápolási termékeket - vagy azok dobozait. Szabadulj meg a lejárt sminkektől, beszáradt ecsetektől, a "de még egy vattára való van az alján" arclemosóktól és hasonló helyfoglaló szeméttől.)

Egészség - mert ha az van, van minden

1. JÁTSSZ A TESTHŐDDEL - SEGÍT AZ ALVÁSBAN

Amikor a testhőd gyorsan, hirtelen változik meg, az elősegíti a könnyed elalvást. Érdemes pihenéshez a hálószobában hűvösebb levegőt teremteni (16 fok), miután forró fürdőt vettél (36 fok) - hidd el, nagyon kellemes érzés lesz így lefeküdni.

2. AROMATERÁPIA

Érdemes lefekvés előtt nyugtató aromákkal befújni az ágyneműt - próbáld ki például a levendulát vagy a rózsát. Ezek nem erős, de kellemes illatok, ráadásul bizonyítottan relaxáló hatással vannak az idegrendszerre.

3. JÓGA AZ ÁGYBAN

Amit még célszerű megtenned alvás előtt, hogy az ágyban végzel egy gyors jógát. Ne egy konkrét feladatsorra vagy 30 perces intervallumra gondolj. Feküdj a hátadra és told felfelé a csípőd - a mellkasod ezáltal nyúlik és jobban áramlik az oxigén.

Mentális kiegyensúlyozottság - lélek

1. PRIORIZÁLD A BOLDOGSÁGOD - KÉSZÍTS LISTÁT

Gondold végig és szedd össze mindazokat a tevékenységeket, illetve embereket, amelyek és akik örömet okoznak, boldogságot visznek az életedbe. Készíts listát és amilyen gyakran kell, frissítsd. A szakértők is hangsúlyozzák, hogy sokkal hatásosabban megmaradnak bennünk a dolgok, ha leírjuk azokat.

2. MUTASD MEG A KÖRNYEZETEDNEK, HOGY HÁLÁS VAGY

Direkt nem szeretnék közhelyekkel élni ebben a kategóriában - mármint a mentális és lelki egészség részben. Mindenki maga tudja, hogyan képes a leghatékonyabban megoldani a saját problémáit, és egyébként sem akarok életvezetési tanácsokat adni, hiszen nem tisztem. Inkább olyan pontokat emelnék ki, amelyek határozottan pozitív hatással vannak az aktuális lelki állapotunkra - például ha elmondjuk a szeretteinknek, mennyire hálásak vagyunk értük. Itt sem kell nagy dologra gondolnod. Írj egy SMS-t a legjobb barátnődnek, köszönd meg, hogy mindig mindenben támogat. Hívd fel a párod vagy a szüleid és mondd el nekik, mennyire szereted őket. Ha épp negatív kritika ér, raktározd el, gondold át és legyél azért is hálás, mert valahogy biztosan épít! Minden csak attitűd kérdése.

Diéta - étkezés

1. PREBIOTIKUM

A probiotikumok lebontják a prebiotikus rostokat, hogy felszabadítsák az egészségre kedvező rövid láncú zsírsavakat. Ez alapján bizonyos élelmiszerekből- spárga, articsóka, banán, fokhagyma, hagyma, teljes kiőrlésű gabona - érdemes többet fogyasztani.

2. ELŐTÉRBEN A FERMENTÁLT ÉLELMISZEREK

A probiotikumokban gazdag ételek közé tartozik a savanyú káposzta és a kimchi, a kefir, az élőflórás joghurt, valamint például a kombucha. A fermentált ételekből is érdemes többet beiktatni az étrendbe, mert ezekből az alapanyagokból a fermentációs eljárás során nem veszik ki a vitamintartalom, ezért az értékes tápanyag benne van a végtermékben.

3. ÓVATOSAN A CUKROKKAL ÉS AZ ÉDESÍTŐKKEL

Az édes élelmiszerek és alapanyagok - mint a cukor, illetve a mesterséges édesítőszerek - felboríthatják a bélrendszer mikrobiomját (az emberi testben élő kommenzalista, szimbionta és patogén mikroorganizmusok alkotta ökológiai rendszer, amely figyel az egyensúlyra). Nem véletlen, ha gyakran tapasztalt hasfájást, ha túlzásba viszed a cukros dolgok fogyasztását. Erre nem csak a diéta miatt érdemes odafigyelni.

Cukor

Fitness

1. MINDEN APRÓ ERŐFESZÍTÉS SZÁMÍT

Felejtsd el azt a tévhitet, hogy "ma csak 15 percet mozogtam, az nem számít". Időt szántál az edzésre, ez már önmagában büszkeséggel töltsön el. Nem baj, ha nincs rá két órád, a lényeg, hogy rendszeres legyen és örömöd leld benne.

2. VERSENYEZZ, HÍVD KI SAJÁT MAGAD

Ha egyedül szeretsz edzeni, mert kellően képes vagy motiválni magad, akkor profin csinálod, de ha mégsem, és időnként szükséged van plusz löketre a továbbhaladáshoz, akkor célszerű kihívásokban részt venned. Beszélj össze a legjobb barátnőddel, adjatok meg egy időintervallumot és egy határidőt, amin belül szeretnétek elérni a kívánt célt. Ez inspirál majd mindkettőtöket arra, hogy legyőzze a másikat.

(Például azt mondjátok, hogy egy hónap alatt szeretnétek fogyni három kilót. Melyikőtök éri el először?)

3. NE HAGYD KI A NYÚJTÁST ÉS A LEVEZETÉST

Soha ne engedd el az edzés végén a nyújtást - ez segít az izmok regenerálódásában és fejlődésében, ráadásul nincs semmi, ami jobban esne egy kiadós testmozgást követően. Közben tudsz relaxálni és elmélyülni a gondolataidban.

Nyújtás

Fotók, leadfotó: Pexels, 123rf; forrás: Women's Health Magazine

Oldalak

Szólj hozzá Te is!