„Belebetegedtem a rám zúduló negatív híráradatba”

Fontos, hogy tájékozódjunk a világ híreiről, de eljöhet az a pont, amikor már ténylegesen károsan hatnak a lelki egyensúlyunkra a folyamatosan ránk zúduló negatív történések. Néhány tipp segítségével viszont leküzdhetjük az állandó érzelmi megrázkódtatást. Jöhet egy kis hír-detox?

#katapult - Sikeres kudarcaim tárháza

A Katapult nem más, mint: érzések, történetek, benyomások a nagyvilágról. Tipikusan az az ember vagyok, akivel mindig történik valami. Legyen szó durván félresikerült első randikról, random külföldre költözésekről, szakmaváltásokról, lelki traumákról… minden, amit itt olvasol tényleg megtörtént.

A Femcafe social media managereként én festem rózsaszínre az olvasók álmait, ez a fórum viszont a könyörtelen valóságot mutatja be. Mert erről is beszélnünk kell.

Van egy jó sztorid, amit megosztanál a nagyvilággal? Szívesen segítek benne. Küldd el a hosszu.kata@femcafe.hu címre, akár névvel, akár név nélkül és beszélgessünk!

A szerző: Hosszú Kata

Betelt az a bizonyos pohár

Nálam személy szerint tavaly nyáron jött el az a pont, amikor kivétel nélkül minden híroldalt kikövettem, töröltem, tiltottam, kiűztem a környezetemből. Egyszerűen már nem bírta el a lelkem a folyamatos negatív híráradatot. Lehangolt voltam, folyton ezek a történések pörögtek az agyamban, egy idő után pedig elkezdtem mániákusan rettegni attól, hogy velem és a szeretteimmel is történni fog valami szörnyűség. Klímaváltozás, halálesetek, gyilkosságok, terrorizmus, erdőtüzek, Covid-19… és még sorolhatnánk. Persze ha valaki a médiában dolgozik nem éppen okos húzás, ha nem értesül bizonyos dolgokról, de kellett egy kis szünet. Érdekes módon így is minden lényeges infóról tudomást szereztem, hiszen a Facebook hírfolyamomban megjelentek azok a cikkek, amikre az ismerőseim reagáltak és különböző beszélgetésekben is előkerült egy-egy aktuális téma. Szóval teljesen megúszni nem tudtam és rá kellett jönnöm, hogy nem az a megoldás, ha homokba dugom a fejem. Ideje megbirkózni az érzelmi megrázkódtatásokkal. Nem kellett sokat kutatnom a témában, a Conversation szakértője, Dawn Branley-Bell pszichológus-szakértő összeszedett pár tippet, ami segít, hogy elkerüljük a rosszhírek okozta elkeseredést, pánikot és depressziót.

Fiatal lány szomorú depresszió fáradtság

Kontroll

Több kutatás is igazolja, hogy a rossz hírek túlzott fogyasztása növelheti a szorongást és a pánikbetegség kialakulásának kockázatát, a közösségi médiában terjedő riasztó információk és beszámolók pedig könnyen pánikot idézhetnek elő. A szakértő szerint a legfontosabb, hogy megtaláljuk az egyensúlyt: nem szabad elzárnunk magunkat az információktól, de azt se engedjük, hogy kontroll nélkül zúduljanak ránk az aggasztó hírek. Mindenkinél más dolgok, jelenségek váltják ki az érzelmi sokkot. Esetemben ez a kisgyerekekkel, állatokkal, családi témákkal kapcsolatos negatív hírek. Érdemes tisztában lennünk azzal, mire vagyunk leginkább érzékenyek, melyek azok a tartalmak, amiket inkább kerüljünk, vagy csak mértékkel fogyasszunk. Figyeld a tested jelzéseit. Amikor azt veszed észre, hogy gyorsul a szívverésed, nehezebben veszed a levegőt, túlságosan izgatottnak érzed magad egy hír vagy más információ hatására, tudhatod, hogy a hasonló tartalmak megrázkódtatást okoznak, sokkolóan hatnak rád.

Szabályozzuk, mikor és mennyi tartalmat fogyasztunk

Időről időre szakadjunk ki a hírek áradatából, kapcsoljuk ki a számítógépet és tegyük le a már-már hozzánk nőtt okostelefont. Határozzuk meg, mikor és mennyi időt szánunk médiafogyasztásra és milyen mennyiségű tartalmat fogadunk be egyszerre. Ha például a munkából hazaérve fáradtan ledőlsz, vagy épp elalváshoz készülsz, ne az legyen az első dolgod, hogy a világpolitika és a járvány új fejleményeit böngészed. Szinte biztos, hogy utána sokkal rosszabbul fogsz aludni. Fontos, hogy sose hibáztassuk magunkat a negatív érzelmekért és ne is szégyenkezzünk miattuk. Tudatosítsuk magunkban, hogy igenis jogunk van rosszul érezni magunkat, teljesen természetes ez a reakció. Inkább akkor kéne megijednünk, ha a szörnyű hírek semmilyen hatást nem váltanának ki belőlünk. Ha ezzel tisztában vagyunk, eredményesebben tudunk uralkodni az érzelmeinket, kevésbé adjuk át magunkat a pániknak. Miénk az irányítás.

Fiatal lány erkély lazítás pihenés meditáció

Fő az egészség

Ép testben, ép lélek – tartja a mondás, amely ebben az esetben is igaz. Közhelynek hangozhat, de ha rendben van az egészségünk, nem csak testileg, de lelkileg is erősebbnek és rátermettebbnek érezzük magunkat, így kevésbé vagyunk hajlamosak bedőlni a félelemnek és más negatív érzelmeknek. Helyes táplálkozás, rendszeres testmozgás, megfelelő minőségű és mennyiségű alvás. Fontos tudatosítani magunkban, hogy ezt nem fogyás vagy hasonló cél miatt tesszük, hanem az általános egészségi állapotunkat szeretnénk fenntartani, javítani. Mindfulness, a különböző jóga- és meditációs gyakorlatok, technikák mind-mind segítségünkre lehetnek, hogy kiegyensúlyozottak maradjunk.

Pozitív stresszkezelés

A stresszel való megbirkózásnak pozitív és negatív módszereit is ismeri a pszichológia. Sokan agresszióval vagy szorongással reagálnak a lelki megterhelésre, mások önpusztító módokon, káros szokásokkal igyekeznek legyűrni azt: alkoholba, cigarettába, drogba fojtják szorongásaikat, túl sokat esznek, esetleg bántják magukat. Pedig a stresszel való megbirkózásnak számos pozitív módja létezik, például a felelősségvállalás, a problémamegoldó tervezés és a pozitív jelentés keresése. Érdemes ezeket megismerni és elsajátítani. Időről-időre szakadjunk ki a negatív hírek áradatából és ellensúlyozzuk azokat pozitív történetekkel, hírekkel, tartalmakkal, olyan dolgokkal, melyekről tudjuk, hogy felvidítanak, reményt adnak a sötétebb időszakokban.

Pszichológus terapeuta terápia segítség

Manapság már a pszichológusnak is pszichológusa van

Talán az egyik legfontosabb, hogy tudjuk: nem vagyunk egyedül. Baromi nehéz megbirkózni ezekkel a dolgokkal, így bátran kérjünk segítséget. Család, barátok, közeli ismerősök. Ne féljünk megosztani a gondolatainkat másokkal, meglepődnénk, hányan járnak hasonló cipőben. Nekem sikerült, így bizton állíthatom, nem lehetetlen. Ha Te is úgy érzed, súlyosabb az eset, érdemes felkeresni egy profit. A 21. században járunk, ma már a pszichológusnak is pszichológusra van szüksége, nem lesz ciki, ha szakemberhez fordulsz. Az viszont igen, ha inkább nem lépsz semmit és feleslegesen szenvedsz.

Fél éves Angliai kint létem alatt volt pár érdekesnek nevezhető randim brit srácokkal. Bártulajdonos, biztonságiőr és a kedvencem: Richard, akinek külföldi fétise volt. Ez a sztori most róla szól.

Fotók: Pexels

Oldalak