Az öt legfontosabb vitamin a hideg időkre

Az őszi hónapokban kevesebb friss, lédús gyümölcs és zöldség kerül a boltokba, ezért fokozottan oda kell figyelnünk a tápanyagbevitelnél arra, hogy megfelelő mennyiségű vitamint és ásványi anyagot juttassunk a szervezetünkbe. Cikkünkből megtudhatod, melyek a legfontosabb és leghasznosabb vitaminok és miért van olyan nagy szükséged rájuk!
 
A-vitamin
Az A-vitamin a zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik, ugyanúgy, ahogy a D-, az E- és a K-vitamin is. Az A-vitamin nélkülözhetetlen a retina fényérzékeny anyagának, a látóbíbornak a felépítéséhez, ezért elsősorban a látásunk miatt fontos, hogy megfelelő mennyiségben legyen jelen a szervezetünkben. Emellett kihat a haj és a köröm állapotára is, hiszen, ha A-vitamin hiányban szenvedünk, akkor a hajunk és a körmünk is élettelenné, töredezetté válik.
 
Miben található? Elsősorban belsőségekben, a májban, a szívben és a vesében. Aki ezeket nem szereti, az fogyasszon tojássárgáját, tengeri halat, paradicsomot és narancsféléket, ezek ősszel és télen is kaphatóak a legtöbb üzletben vagy piacon.
 
B-vitamin
A B-vitaminnak nagyon sok vitaminmódosulata van. A B-komplex, tehát az összes módosulat egüttesének jellemzője az, hogy jótékony hatással van az idegekre és az anyagcsere folyamatokra - legfőképpen a szénhidrát-anyagcserére-, ezért diétázók számára a B-vitamin szedése fokozottan ajánlott.
 
Miben található? A B-vitamin komplex formájához legkönnyebben a patikában jutsz hozzá. Ha változatos étrend révén szeretnéd kinyerni a megfelelő B-vitamin mennyiséget, akkor javasoljuk, hogy fogyassz sok húst, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, barnakenyeret és hüvelyest.
 
 
C-vitamin
A Szent-Györgyi Albert által izolált C-vitamin az ősz és a tél legnagyobb slágere. Vízben oldódó vitamin, ezért nagyobb mennyiségben is nyugodtan fogyaszthatjuk, mivel hamar távozik a szervezetünkből. Amellett, hogy növeli a vas bélrendszerből való felszívódásának arányát, segít megerősíteni az immunrendszert, így könnyebben tudunk védekezni a náthás megbetegedések ellen. A C-vitamin hiánya növeli a vesekő kialakulásának kockázatát, valamint fogfájást és ínysorvadást is okozhat, amit régen skorbutnak, azaz tengerészbetegségnek neveztek.
 
Miben található? Citrusfélékben, papríkában, paradicsomban, burgonyában, csipkebogyóban káposztában, brokkoliban, kelbimbóban és karfiolban.
 
 
D-vitamin
A D-vitaminról a legtöbb embernek csak a napozás jut eszébe, pedig ez a vitamin nagyon komoly betegségek megelőzésében játszik szerepet. A megfelelő D-vitamin bevitel csökkenti az angolkór kialakulásának kockázatát, valamint a vesekőképződés, az érelmeszesedés és a növekedési zavarok kialakulásának esélyét is. A D-vitamin elősegíti a kálcium és a foszfor felszívódását a bélcsatornában, ezért csökkenti a vér kálciumszintjét. A megnövekedett kálciumszint az érelmeszesedés legfőbb okozója.
 
Miben található? Sárgarépában, halmájolajban, májban, tojásban, tejben és tejtermékekben, valamint margarinban.
 
 
E-vitamin
Az E-vitamin elsősorban gyulladáscsökkentő hatásáról ismert, valamint arról, hogy a rákellenes védekezés egyik beváltnak tűnő szere. Bár túladagolni nem lehet, elsősorban azért, mert zsírban oldódó vitamin, hiánya vérszegénységet, súlyos esetben meddőséget és izomsorvadást okoz.
 
Miben található? Növényi olajokban, húsban, májban, tojásban, gabonacsírákban, valamint zöld növényekben.
 

Szólj hozzá Te is!