A szaunázás előnyei és hátrányai

Egy wellness hétvége elengedhetetlen kelléke a szaunázás, de a fitness termek nagy része is kínál már erre lehetőséget – mi sem jobb, mint edzés után kikapcsolódni egy kicsit. A tevékenység őshazájában, Finnországban egyes becslések szerint minden harmadik emberre jut egy szauna. Vajon nekik van igazuk? Milyen előnyei és hátrányai vannak a szaunázásnak? Ezekre kerestük a választ.

Hátrányai
A szaunázásnak – bár alapvetően az egészség javítására szolgál – van néhány negatív hatása, kockázata is. Amint belépünk a forró kabinba, a bőrünk hőmérséklete villámgyorsan emelkedik. A megnövekedett pulzusszám a szívet több vér pumpálására készteti, ami – az ottani megemelkedett hőmérséklet miatt – elsősorban a testfelülethez áramlik. Ez pedig viszonylag gyorsan vért vesz el a belső szervektől. A szauna hatására emellett a vérnyomás is megváltozhat, fokozott a szív terhelése, így szívelégtelenséggel, szívritmuszavarral küzdőknek természetesen nem ajánlják.

Egy másik kockázat, hogy rendszeres vagy sokáig tartó szaunahasználat esetén fennáll a kiszáradás veszélye. Ez pedig először alacsony vérnyomáshoz, majd akár eszméletvesztéshez is vezethet. Ha szaunázás során gyengének érezzük magunkat, szédülünk vagy bármilyen, ehhez hasonló kellemetlen érzést tapasztalunk, az dehidratációra utalhat, ilyenkor gyorsan pótolni kell a folyadékot, és természetesen be kell fejezni a szaunahasználatot.

A szervezetnek van egy belső, hűtési funkciót ellátó rendszere, ami magas külső hőmérséklet esetén biztonságos szinten tartja a test „maghőmérsékletét”. Olyan melegben, mint ami a szaunában fennáll, ez a rendszer túlterheltté válhat, és ha nem hűti önmagát, a szervezet hőmérséklete veszélyes szintre emelkedhet. Egyes gyógyszerek és az alkohol pedig méginkább megnövelik a „túlfűtöttség” esélyét.

Előnyei
Mindezek ellenére a szaunahasználat igencsak hasznos. A szaunázás alapvető pozitív egészségügyi hatása köztudottan a méregtelenítés. Ez valóban így van, ugyanis a kiizzadt vízmennyiséggel rengeteg méreganyag is távozik a szervezetből. Emellett egy másik előny éppen abból ered, hogy a melegben eltöltött idő fokozott terhelést ró a szívre. A vérkeringés igénybevétele ugyanis edzi a szívet.

Ezenkívül a szaunázás az immunrendszert is nagyobb terhelésnek teszi ki, ezáltal ezt is erősíti. A légzésre is hatással van, ami ugyancsak fokozódik, a levegővételek gyorsabbak és felületesebbé válnak. A légzőrendszer egyes jellemzői, mint például a vitálkapacitás, vagy a légtérfogat javulnak, emellett a légcsere is hatékonyabban működik, bár természetesen ezek a szaunázás után lassan visszaállnak az eredeti értékekre. Egyes felmérések azonban azt bizonyítják, hogy hosszútávú hatások is vannak, a rendszeresen szaunát használók között például kevesebben számoltak be felső légúti hurutról.

A szauna jó hatással van a bőrre, hatásos ellenszere az álmatlanságnak. Sportolók sem véletlenül töltenek sok időt a melegben, egyrészt ez segít a bemelegítésben, másrészt levezetésnek sem utolsó, hiszen relaxál, ezenkívül enyhíti az izomlázat is. A finneknél sokszor receptre írják fel az orvosok a szaunázást, szerintük ez még az agyműködésre is ösztönzően hat. A szaunázást tehát mi is ajánljuk, a lényeg, hogy mértékkel érdemes művelni. Igyunk közben sok vizet, és egyszerre ne töltsünk el túl sok időt a forró kabinban.

Oldalak

Szólj hozzá Te is!