Részletes útmutató: Ezt kell tudnod a mesterséges és természetes édesítőkről

Természetes édesítőszerek

Szőlőcukor, amit más néven glükóznak vagy dextróznak is nevezünk: kukoricából vagy burgonyából nyerhető. Mivel egyszerű szénhidrát, már a nyálban lebomlik, felszívódása gyors és emiatt elfogyasztás után hirtelen nagyon sok cukor kerül a véráramba. Tisztán fogyasztáskor azonnal, kiugrásszerűen megemeli a vércukorszintet. Hirtelen energiaforrás a szervezet számára - ezért is kedvelt sportolás vagy vizsga közben.

Fruktóz vagy gyümölcscukor: a legédesebb cukorféleség, a gyümölcsökben és a mézben található meg természetes formájában,és egyik komponense a szacharóznak, azaz az étkezési cukornak. Kalóriaértéke 4.1 kcal/g. A fruktózt az inzulintól függetlenül használja fel a szervezet. A fruktóz szelektíven a máj glikogénraktárait tölti fel, ha ezek beteltek, akkor triglicerideket állít elő belőle a szervezet, azaz zsírrá alakul. A túlzott fruktózbevitel hatására fokozódik a zsírdeponálás a szervezetben, tehát hízáshoz vezet. Fogyasztása edzések előtt vagy tartós megterhelés esetén javasolható. A napi szénhidrátmennyiség kb. negyede fogyasztható fruktózból (30-50g), melybe a gyümölcsökben lévő mennyiség is beszámolandó. Édesítésre legfeljebb 20-25 g használható fel.

A cukorpótló kifejezést jellemzően a cukorral hasonló édesítő hatású és felhasználású anyagokra, elsősorban a cukoralkoholokra alkalmazzuk.

A cukoralkoholok is alkalmasak az édes íz kiváltására, de az édesítő erejük jóval gyengébb, így nagyobb mennyiséget kell belőlük használni a cukorhoz hasonló édes íz eléréséhez, ráadásul a kalóriaértékük sem tér el jelentősen a cukorétól. Az édes íz kiváltása mellett, az élelmiszerekhez hozzáadva, a cukrok funkcionális tulajdonságainak átvételében is fontos szerepük van, mint a szín, az állag vagy a nedvességmegkötő képesség. A legismertebbek: szorbitol, xilitol, mannitol, maltitol, eritritol, laktitol. Szám szerinti kalóriaértékük 2,3 kcal/g (az eritritol a magyar szabványok szerint 0 kcal/g). Édesítőértékük 0,4-1 közötti. Megtalálhatók különféle élelmiszerekben kisebb mennyiségben. Nagyjából ugyanannyi kalóriát tartalmaznak, de testünk kevesebbet hasznosít belőlük, mert nehezebben és hosszabb idő alatt dolgozza fel őket az anyagcsere során. Bár az alacsonyabb kalóriatartalom jó hír, nem árt tudni, ha túlzott mennyiségben fogyasztjuk őket, puffadást vagy akár menstruációs görcsöket is okozhatnak. Táplálkozásélettani szempontból fogszuvasodást nem okoznak, és legtöbbünknek nagyon alacsony a glikémiás indexe. Kevésbé módosítják a vércukorszintet és a vér inzulinszintjét. Cukorbetegek esetében beleszámolandó a szénhidráttartalmuk a napi megengedett szénhidrátmennyiségbe!

Az édesítőszerek használata nem jelent fogyást

A mesterséges édesítőszerek jó lehetőséget kínálnak a cukorbetegek számára a cukor kiváltására. Fogyasztásuk ugyanakkor az egészséges emberek körében is folyamatosan növekszik, e mögött az egészségtudatosság, a cukorbevitel csökkentése és a testsúlykontroll húzódik meg. Az intenzív édesítőszerek (édesítőerejük nagyságrendekkel nagyobb a cukorénál) csökkent kalóriabevitelt tesznek lehetővé az édes íz élvezetéről történő lemondás nélkül. Az a tény azonban, hogy az intenzív édesítőszerek nagyon alacsony energiatartalmúak vagy energiamentesek, még nem jelenti azt, hogy automatikusan fogyást eredményeznek. Súlyleadás csak abban az esetben következik be, ha az összkalóriabevitel is csökken (EUFIC, 2005).

Lapozz és ismerd meg részletesen a mesterséges édesítőket!

Oldalak

Szólj hozzá Te is!