Exkluzív interjú Abodi Dórával

Abodi Dórával beszélgettünk, aki fiatal kora ellenére nem egy díjat bezsebelt már. Hogy miben rejlik a sikere, és mi inspirálja? Többek között erről mesélt nekünk...

 

Mindig is divattervezőnek készültél, vagy a véletlen hozta így?

Dóra: Egyik sem. Engem elég sok minden érdekelt gyerekkorom óta, általában az izgalmasabb dolgok, mint például a „kalandornő és vagy kémnő szakma”, régész, divattervezés, fodrászat, regényírás, filozófia és a diplomácia/jog. abodi dóraNagyon sokat rajzoltam, nagyon sok ruhát csináltam a babáknak, plüssállatoknak - pedig nem egyszerű egy plüss mókust öltöztetni, hiszen nincs standard testalkata -, illetve egész kiskorom óta nagyon érzékeny voltam a ruháimra, hajamra, megjelenésemre, fontos volt a szettek tökéletes egyezése - ebben mondjuk mostanra már kicsit lelazultam -, szóval ez a divat iránti érdeklődés igen koránra datálódik.

Elvégezted a jogi egyetemet is, valamint újságírónak is tanultál. Ezek a szakmák mennyire állnak hozzád közel?

Dóra: Én a sok diplomát szexinek tartom. Főleg a jogi diplomát, az olyan power woman-es, ezért csináltam az egészet. Aztán a jogon rájöttem, hogy a művészeti diploma még szexibb, így egy divattervezőt is behalmoztam. Az újságírást meg csak hobbiból tanultam 3 és fél évig az ELTE-n, de aztán már sok volt a jóból és abbahagytam. Viccet félretéve, itthon ez ilyen egzotikum, mert belénk van nevelve, hogy ha valamit elkezdtél, akkor azt kell csinálnod és 20 éveket húzz le ugyanabban a városban és állásban, és hogy lehet az, hogy valaki parlagon heverni hagy egy top-diplomát, és hogy jön ahhoz valaki, hogy jogi diplomával divattervezést tanuljon. Mert mindenki maradjon a kaptafánál. Engem ezek a dolgok nem érdekelnek, amikor jogot akartam tanulni, akkor azt csináltam, amikor divattervezést, akkor azt, nem igazán érdekelnek a társadalmi elvárások, meg, hogy ki mit gondol. A kérdésedre válaszolva, volt olyan rövid szakasz, amikor közel álltak hozzám ezek a szakmák és voltak olyan tantárgyak, amelyek örömet okoztak. A mai napig azt gondolom, hogy a művészet nem csak abból áll, hogy rajzolgatunk bele a nagyvilágba, hanem az alkotást kontextusban kell elhelyezni, a kontextusból is táplálkozik. És ez a kontextus, nyitottság annál nagyobb, minél mélyebb a háttértudás és minél inkább látjuk, hogy mennyi mindent nem tudunk. Segít kezelni a mindennapi történéseket, elgondolkodtat, fejlődésre, önreflexióra késztet.

Hogy indult a pályafutásod?
abodi dóra
Dóra:
Konkrétan 2006 körül támadt bennem ez a felismerés, hogy a divattervezést kellene inkább erőltetni. Az alapoktól kezdtem, először jártam varrótanfolyamra, aztán sokáig minden hétvégén krokiztam, rajzoltam, divattörténetet, szakirodalmat tanultam egy másik tanfolyamon, estin. Utána felvettek a Modart művészeti akadémiára, ahol 2009-ben diplomáztam és francia BA diplomát szereztem divattervezésből és modellezésből. Ugyanezen évben indult a saját márkám és a szakma, a média és a közönség a debütálástól kezdve nagyon jól fogadta, nemcsak itthon, hanem külföldön is.


Pályád során milyen nehézségekbe ütköztél? Mit tanácsolnál egy kezdő divattervezőnek?

Dóra: Ez egy ugyanolyan kemény szakma, mint egy orvosi, ügyvédi vagy más hasonló pálya. Igenis sokat kell tanulni, végigcsinálni az alapoktól, és folyamatosan melózni. Nincs megállás, nem egy kizárólag romantikus dolog. Kívülről fancy, glamúros, könnyed dolognak tűnik szép ruhákat készíteni, de aki benne van, az tudja, hogy mennyire kemény tud lenni maga az alkotás, a ruhák kikísérletezgetése, az üzleti része, a megfelelő prezentáció. Ez egy fantasztikus dolog, addikció, művészet, de kemény üzlet is egyben. Ezt kell figyelembe venni, ha valaki nekikezd.

Tervezésközben mi az, ami inspirál?

Dóra: Azok a kontextusok, amelyek izgalomba hoznak és ezért törekszem az alaposabb megismerésükre. Filmek, videoklipek, fotók, bulik, a szexiség és a sárm, sok-sok irodalom, a nevetés, a boldogság, az intelligencia és a butaság is. Kedvencem az olyan butaság, ami humortalansággal és önelégültséggel párosul: ez mindig nagyon szórakoztat. De azért az humoros, és önreflekcióra képes, pozitív emberek inspirálnak jobban.

abodi dóraÉn, mint laikus nehezen tudom elképzelni, hogy születik meg egy kollekció. Mesélnél róla?

Dóra: Az adott szezon előtt egy évvel kiadjuk a kollekciót, magyarán egy évvel előre dolgozunk. A kollekció megalkotása mindig egy koncepcióval indul, ami adott tematikát, inspirációkat, kutatást, szín és sziluett trendelőrejelzést foglal magába. Ezt követően kezdem megrajzolni a sziluetteket, nagyon sokat, több százat és ebből kerül kiválasztásra a legjobb 25-30, amit kimodellezünk, leprotózunk, elkészítünk majd lefotózzuk és elindítjuk a prezentációkat.

A 2011-es kollekciód Moszkvában és New York-ban is bemutatása került. Milyen érzés, hogy külföldön is elismernek?

Dóra: Nagyon jó lehetőségek. Külföldön nagyon jól fogadták a kollekciókat, de nagyon sok pénz kell ahhoz, hogy olyan bemutatót tartsunk, mint a nagyok. Az szuper, hogy NYC-ben kétszer volt bemutatóm és kétszer prezentációm a New York Fashion Week alatt: a Nolcha Fashion week-en és a Capsule show-n, de a Mercedes Benz Fashion Week hivatalos programon belül bemutatni nagyon nagy invesztíció, bár megéri és remélem a jövőben lesz rá módunk, ha a brandünk ezt kitermeli és találunk megfelelő befektetőt. Az mondjuk nagyon jó dolog, hogy olyan külföldi site-ok, stystok és bloggerek, akiknek a véleménye mérvadó, egyöntetűen pozitívan nyilatkoztak a munkánkról és folyamatosan vannak külföldi és itthoni megjelenések, megkeresések.

Számos díjat bezsebeltél, szerinted miben rejlik egy-egy kollekciód sikere?

Dóra:
Azt gondolom, hogy brand látásmódja erős és megkülönböztethető, illetve kimunkált. Nagyon sokat dolgozom, hogy a minőség magas legyen. A táskáink, cipőink kézzel készülnek, nagyon alapos munkák, a ruhák szintén és folyamatosan kísérletezünk. Igyekszem minden tőlem telhetőt megtenni, hogy ne olyat csináljak, mint egy másik brand, hanem valami újat. Sokan abba a hibába esnek, hogy egy meglévő modellt próbálnak adaptálni, de ez nagyon szerencsétlen és unalmas végeredményhez vezet. Én sokat kísérletezek, amiben benne van a hibázás veszélye, de legalább nem ugyanazt a 4 sémát váltogatom, és folyamatosan fejlődésben van a márka.

A cikkhez tartozó galéria: 

Oldalak

Szólj hozzá Te is!

Kövess minket a Facebookon is!