A magyar szülők többsége rendszeresen ad zsebpénzt a gyerekének - Ennyit kapnak havonta a lurkók
Egy friss felmérés szerint a szülők 85 százaléka ad zsebpénzt gyermekének, de az, hogy ki mennyit, mire és milyen gyakran kap, nagyon eltérő lehet. Én gyerekkoromban csak a nagymamámtól kaptam zsebpénzt – heti 200 forinttal indultunk, és ahogy teltek az évek, az összeg egyre növekedett. De hogyan tudják a mai szülők a pénzzel kapcsolatos nevelésre használni a zsebpénzt? Egy pénzügyi edukációs szakértő 3 tippje következik – olvass tovább!
1000-5000 forint zsebpénzt kapnak a gyerekek
Általánosan elterjedt szokás már kisiskolás kortól kezdve, hogy a gyerekek zsebpénzt kapnak: a Fundamenta FundiMini kutatásából kiderül, hogy a szülők 85 százaléka ad zsebpénzt 6-14 éves gyermekének. A céloktól függően általában havi 1000-5000 forint között mozog az összeg nagysága. Az eredmények alapján pénzügyi nevelésre azonban még kevés szülő használja a zsebpénzt, hiszen mindössze 24 százalékuk válaszolta, hogy kifejezetten a gyermeke megtakarításaihoz járul hozzá az apanázzsal. A legtöbben alkalmanként már beszélnek gyermekükkel a takarékoskodás jelentőségéről, de sokak számára ez még nem rendszeres gyakorlat. Szülőként mire érdemes jobban figyelni a zsebpénzosztásnál? Íme, a tippek!
1. Inkább többször keveset, mint ritkán sokat
Fontos, hogy már korán kialakuljon a rendszeres megtakarítás szokása. A szülők többsége hetente, vagy havonta ad zsebpénzt, de vannak (28%), akik ennél ritkábban. A legideálisabb, ha azonos időközönként, havi vagy heti rendszerességgel, akár többször, kisebb összegekkel járul hozzá a szülő gyermeke költéseihez. Jó módszer lehet a hét elejei vagy hó elejei (pl. a fizetésekhez igazított) zsebpénzadás, amely így eleve visz valamilyen rendszerességet, kiszámíthatóságot a gyerek gondolkodásába.
2. Határozzuk meg közösen, mire gyűjtsön, és mennyit
A kutatás eredményei alapján a szülők alig negyede (24%) ösztönzi gyermekét megtakarításra. Pedig a rendszeresség mellett fontos, hogy közösen határozzuk meg: a zsebpénzből mennyit és mire rakjon félre. Fontos, hogy a takarékoskodást az általuk kiválasztott (pl. kerékpár), közösen elfogadott cél érdekében ösztönözzük, ne kizárólag mi mondjuk meg, mire spóroljanak. Ha megvan a szükséges összeg például az áhított kerékpárra, akkor már láthatjuk, mennyi ideig kell spórolni – ez a gyerek számára is jó visszajelzés. Amikor pedig zsebpénzt adunk, érdemes időről-időre visszatérni, újraszámolni: mennyi idő van még hátra a vágyott cél eléréséhez.
3. Vigyünk a megtakarításba játékosságot
A rendszeresség és a közösen meghatározott cél mellett érdemes játékossá tennünk a takarékoskodást. Így a pénz félretétele pozitív érzelemhez, játékos és kellemes tevékenységhez kapcsolható. A kütyük világában sokféle eszköz áll már ehhez rendelkezésünkre, például olyan okospersely is, amelyet összeköthetünk a számítógéppel, telefonnal, így rendszeresen nyomon követhető, mennyi pénz gyűlt össze a vágyott ajándékra.