Ha ránk hallgatsz, ezeket a vitaminokat nem adagolod túl - Rákot okozhatnak és tönkretehetik a vesét

Szinte mindenhol azt olvassuk, hogy minél több vitamint és ásványi anyagot viszünk be a szervezetünkbe, annál egészségesebbek leszünk. Fontos azonban tudni, hogy ezeket a jótékony hatású vegyületeket is túl lehet adagolni, és ha ez megtörténik, akkor súlyosan károsíthatják a testünket. Mutatjuk, mely vitaminoknál és ásványi anyagoknál kell odafigyelni arra, hogy ne lépjük túl a szükséges napi mennyiséget.

E-vitamin

Egy nemrég készült tanulmány kimutatta, hogy az E-vitamin, ami egyébként csökkenti a szív-és érrendszeri betegségek, valamint az Alzheimer-kór kockázatát, néhány ráktípusét viszont növeli. Szakértők szerint, ha egy férfi 400 nemzetközi egységnél több E-vitamint fogyaszt egy nap, akkor nagyobb az esélye arra, hogy daganatos betegség alakuljon ki nála. Egy másik vizsgálat is arra az eredményre jutott, hogy mindkét nemnél nő a rák kockázata, ha túl magas a már említett vitamin dózisa. Nyugalomra adhat okot azonban az, hogy ezt a vitamint csak nagyon szélsőséges esetekben lehet túladagolni; a multivitaminokba például direkt kis mennyiséget tesznek belőle.

  • Napi szükséges mennyiség: 8-10 mg
  • Ez a legjobb forrása: búzacsíra, hüvelyesek, szőlő, tojás, zöldek, növényi olajok

Jód

Sokak szerint a jódot csak orvos felügyelete mellett lehet szedni. Elsősorban a pajzsmirigy hormonok képzéséhez van szükség rá, de részt vesz az anyagcsere megfelelő működésében, és biztosítja a csecsemők és a gyermekek szellemi fejlődését is. Ha túladagoljuk a jódot, vagy éppen az ellenkezője, túl keveset fogyasztunk belőle, akkor pajzsmirigy alulműködés alakulhat ki, így kiemelten fontos, hogy tudjuk, mikor kell szednünk és mikor nem. Kérjük meg a háziorvost, hogy vizsgálja meg, szüksége van-e a szervezetünknek jódra, mert ellenkező esetben csak rosszat teszünk a testünknek.

  • Napi szükséges mennyiség: 0,15 mg
  • Ez a legjobb forrása: tengeri hal, tengeri só, kagyló

Vas

A vas hozzájárul a hemoglobin, a vörösvértestekben található festékanyag termelődéséhez, számának növekedéséhez. Ezenkívül a vas olyan alapvető funkciókban vesz részt a szervezetben, mint az oxigén- és széndioxid szállítás, az elektrontovábbítás, az enzimek működése. Fontossága ellenére nem ajánlott túl sokat szedni belőle (kivételt képeznek a várandós anyák, náluk elengedhetetlen, hogy legalább dupla mennyiséget fogyasszanak belőle). A túladagolás következményeként tönkremehet a máj, a hasnyálmirigy, valamint a szív is, ezenkívül a vas oxidálhatja a testet, és károsíthatja a sejteket is.

  • Napi szükséges mennyiség: 12-15 mg
  • Ez a legjobb forrása: máj, lazac, petrezselyem, fodormenta, burgonya, görögdinnye, mazsola
Fotó: dailymail.co.uk

Oldalak

Szólj hozzá Te is!