Hirdetés

Miért fontos a gyerekek helyes beszédészlelése?

A gyerekek anyanyelvi fejlődésének alapja az ép beszédészlelés. A nyelvi minőség befolyásolja a személyiségfejlődését, az alapvető tanulási készségek kialakulását, az írás, olvasás elsajátításának alapjait, a világ megismerésének, az információk feldolgozásának képességét. Ha a szenzitív (1,5 év – 3 éves) életszakaszban valami rosszul alakul ki, hibásan rögzül később komoly problémák várhatnak ránk.

A zajok rongálják a beszédészlelés sikerét

Az anyanyelvi fejlődés elsősorban a gyermekek beszédészlelésétől – szaknyelven beszédpercepciójától - függ, azaz attól, hogy mit hall vagy mit nem hall meg a gyerekünk, képes-e a hangokat megfelelően differenciálni.

Tetszik az oldal?
Nyomj itt egy nagy
Tetszik-et és gyere
máskor is!

A 21. században a beszédészlelés sikerét nagyban rongálja a rohanó környezetünk állandóan magas zaj szintje, az elektromos szmog, a gépjárművek és háztartási gépek zaja, a gyorsan pörgő képek, a szinkronizált animációs filmek, a nagy létszámú óvodai és iskolai csoport létszámok, a torzított hangot kiadó elektromos játékok.

További környezeti ártalmak

Felnőttként már könnyen beszélgetünk, gondolkodunk, tevékenykedünk folyamatos zaj mellett is, azonban ez a közeg nem segíti a nyelvi alapkészségek megerősödését. Mindemellett további környezeti ártalomként a beszédészlelési zavar mögött gyakran kezeletlen vagy nem helyesen kezelt betegségek állnak, vagy az okok pszichés eredetűek is lehetnek.

Mire kell figyelni kisiskolás gyerekeknél?

Novemberre a legtöbb általános iskola első osztályában lezárult a beszoktatási szakasz, és a szülők számos olyan kérdéssel szembesültek, amivel addig még talán nem. Ha a tanító néni az alábbi tünetekre, jelenségekre hívta fel a figyelmünket, akkor gyanakodhatunk, hogy beszédészlelési zavar áll a háttérben, amely megfelelő diagnózissal és a fejlesztéssel gyakorlatilag teljesen orvosolható.

  • egyes területeken a gyermek kimagasló teljesítményt mutat, más területen viszont látványosan gyengébb
  • hamar elfárad
  • lassabb a többieknél
  • figyelmetlen
  • látszólag túl sok ingerre van szüksége a gyereknek, hogy kiegyensúlyozott legyen
  • lobbanékony, agresszíven reagál szituációkra
  • kortárs kapcsolataik nehezen alakulnak, támogatást igényel az ismerkedésben,
  • a számukra új helyzetekben nehezebben oldódnak
  • hétköznapi kommunikációban, biztonságos környezetben beszédesek
  • gondolataikat egyszerű mondatokban fogalmazzák meg
  • csak igen – nem válaszokat adnak
  • pontatlanul, figyelmetlenül dolgozik

Oldalak

Szólj hozzá Te is!